Konflikt i skärgårdstrafiken
Sjöbefälsföreningen har tackat nej till medlarnas bud, sagt upp kollektivavtalet för skärgårdstrafik och förbereder nu konfliktåtgärder som slår mot skärgårdstrafiken.
– Det är beklagligt att sjöbefälen börjar skramla med strejkvapnet. I slutändan kommer det att drabba de boende i skärgården som drabbades av strejk så sent som i höstas, säger Stefan Koskinen som är förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.
Konflikten rör frågan om hur lönen ska sättas. Parterna har sedan 2012 träffats i olika arbetsgrupper för att hitta ett system för hur individuell lönesättning ska ersätta de gammalmodiga tarifferna som inte tar någon hänsyn till den enskilda arbetsinsatsen. Men när parterna i december satte sig för föra frågan i hamn så girade Sjöbefälsföreningen plötsligt 180 grader. Därefter har Sjöbefälen enligt Almega bara låtsats förhandla och istället försökt få tiden att gå för att kunna komma med ett strejkvarsel lagom till våren då trafiken blir allt mer intensiv.
– Arbetsinsatsen bland befälen är viktig. Till exempel när man på vintern kör och det är is kan det skilja flera tusen i bränslekostnader mellan hur olika befäl manövrerar fartygen. Därför är det viktigt att komma i land med individuell lönesättning för den här välutbildade yrkesgruppen, säger Stefan Koskinen.
Inget strejhot
– Av pressmeddelandet från Almega får man intrycket att det föreligger strejkhot – så är inte fallet, vi har inte lagt något strejkvarsel, säger Martin Lindeblad , vd för Sjöbefälsföreningen. Han fortsätter:
– Det som hänt är att vi har förhandlat men inte kunnat komma överens om lönehöjningar för 2014. Då har vi sagt upp kollektivavtalet, det är allt, vi har inte varslat om några konfliktåtgärder över huvud taget.