Kollektivtrafiken jämförs öppet
För första gången släpper SKL Öppna jämförelser om kollektivtrafiken. Syftet med jämförelserna är att stödja det regionala arbetet för att höja kollektivtrafikens kvalitet och effektivitet.
– Nu tar vi för första gången fram jämförelser av kollektivtrafiken. Det gör vi för att stödja de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som kommunerna och landstingen bildade för två år sedan i samband med att en ny lag trädde i kraft. Det politiska inflytandet över kollektivtrafiken ökade, och våra medlemmar efterfrågade ett verktyg som underlättar den politiska styrningen och som främjar regionalt utvecklingsarbete.
Indikatorerna i rapporten har stämts av mot de politiska mål som finns om att öka antalet resenärer och om att kollektivtrafiken ska bli mer tillgänglig och miljösmart.
– Våra medlemmar kan också analysera hur kostnadseffektiv kollektivtrafiken är. Detta är mycket viktigt då kostnaderna för kollektivtrafiken ökar betydligt snabbare än kostnaderna för andra verksamheter i välfärden. Antalet resenärer ökar inte lika snabbt som trafikutbudet. Kostnadsökningarna behöver bromsas, säger Håkan Sörman.
Enligt SKL ska samtidigt resultaten i rapporten tolkas med försiktighet.
– Det finns vissa brister i statistiken. Vår ambition är att släppa en ny rapport varje år, och att för varje år förbättra indikatorerna så att de blir ännu mer användbara för kollektivtrafikmyndigheterna i deras arbete med att erbjuda invånarna bästa möjliga kollektivtrafik, säger Håkan Sörman.
FAKTA/Rapporten Kollektivtrafik 2014
Statistiken i rapporten gäller 2012. SKL tar avstamp i detta år eftersom det var då som förutsättningarna för kollektivtrafikens styrning förändrades på grund av att en ny lag trädde i kraft. Det finns statistik från 2013 för en del av rapportens indikatorer. Dessa är dock inte med i rapporten, men finns i kommun- och landstingsdatabasen, Kolada, och på SKL:s webbplats för Öppna jämförelser.