23948sdkhjf

Alstom sågar Göteborgsupphandling

Problemdrabbade Göteborgs Spårvägar kräver endast rostfria spårvagnar i nästa upphandling. Detta får Andreas Knitter, Alstom, att se rött – därmed är hans bolag ute ur leken.
Alstom siktar på Sverige med sina moderna spårvagnar, uteslutande tillverkade i aluminium och med komfortabelt låggolv. Modellen Citadis har sålts till 44 länder i världen och rullar nu i fler än 60 städer. Men i Sverige har framgångarna för Alstoms Citadis ännu låtit vänta på sig.

Förutom de städer i Sverige som redan har spårvägssystem har Alstom försökt komma med i upphandlingen av kommunalägda Göteborgs Spårvägars upphandling av nya spårvagnar. Den senaste gick inte så bra, fordonen från den italienska tillverkaren Ansaldobreda drabbades av rostangrepp och trafiken drabbades av driftstopp. Därför har ägarna bestämt att endast fordon av rostfritt stål ska kunna vara med i kommande upphandling. Detta sparkar ut Alstom från matchen, något som fått Andreas Knitter, senior vice president, tidigare Nordenchef för Alstom att se rött.

– Det här är ett detaljerat konstruktionskrav som stänger oss ute från att kunna vara med i den stora Göteborgsupphandlingen. Vi skulle vilja se att beställaren lägger ett funktionskrav i stället för att gå in och bestämma material redan från början. Att rostfritt stål väger mycket mer än en aluminiumkonstruktion innebär dessutom att det krävs mer energi att driva fordonet, men det verkar inte ha någon betydelse i de krav upphandlaren ställer, säger Andreas Knitter när rt-forum träffar hon på Alstoms huvudkontor i Paris.

På fårgan om vilka åtgärder som kommer att vidtas mot Göteborgs Spårvägar säger inte Andreas Knitter så mycket mer än att ”vi ska se över vilka möjligheter vi har”.

Rt-forum uppfattar det så att Konkurrensverket kan komma att kontaktas i ärendet. Alstom anser att specificerade materialkrav denna gång används för att missgynna en anbudsgivare samtidigt som en konkurrent gynnas. Det borde inte vara rimligt att agera på det viset, enligt Andreas Knitter.

Bortsett från striden om Göteborgsupphandlingen så siktar Alstom in sig på att vara med och slåss om kommande spårvagnskontrakt i den projekt som planerats men som ännu inte beslutats i Sverige: I Lund, Stockholm och kanske i Malmö. Om detta kommer tidningen TRAFIKFORUM att rapportera i kommande nummer.

Fotnot. Upphandlingen av nya spårvagnar i Göteborg skjuts upp ännu en gång, rapporterar Göteborgsposten 3 april. Först våren 2018 kan göteborgarna räkna med att den första nya vagnen finns på spåren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095