23948sdkhjf

Så ska 522 miljarder fördelas

Regeringens nationella transportplan för 2014–2025 är nu fastställd och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd avslöjar hur 522 miljarder kronor fördelas över trafikslagen.
– Idag kommer inte alla att bli glada, men det här är en av de historiskt största besluten en regering tar. Vi lovar inte allt till alla, men vi lovar det vi kan hålla – krona för krona. Det handlar om att få Sverige att kunna hålla ihop, framhöll infrastrukturministern vid en presskonferens 8 april.

– Man måste förstå att bra transporter och bra möjligheter att resa gör att Sverige kan utvecklas.

86 miljoner kronor satsar på drift och underhåll av den svenska järnvägen, 155 miljoner kronor till vägar och 281 miljoner kronor på att utveckla infrastrukturen – som exempelvis att tillämpa fyrstegsprincipen, att bygga nytt och att bedriva forskning och driva utveckling. Inom vägpotten ryms bland annat 15 miljarder kronor för exempelvis tjälskador samt 13 miljarder till enskilda vägar.

– De prioriteringar som görs syftar till att stärka både arbetspendlingen och företagens behov av tillförlitliga godsstråk. Det finns de som kommer att fråga varför vi lägger mer pengar på vägarna, men man får inte glömma att vi i Sverige har tio gånger fler mil väg än järnväg, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Det finns en konflikt politiskt här, kring om det är mer till väg än till järnväg, konstaterar infrastrukturministern. Men en stor del av satsningen på väg läggs på åtgärder som ska öka trafiksäkerheten. Som exempel nämner hon E10 norr om Gällivare som ska få mitträcke, och E10 som varit så pass olycksdrabbad att den kallas Dödens väg:

– När det handlar om säkerheten kan vi aldrig sätta olika åtgärder emot varandra.

Nu ska av den anledningen vägen genom Skaraborg byggas ut till 2+2, och flera andra olycksdrabbade sträckor lyftas på dagordningen.

– Vi gör också stora satsningar på att förebygga suicid i transportsystemet. Det drabbar givetvis familjer och närstående i första hand, men det orsakar också förseningar och störningar i trafiken. Kan vi förebygga självmord ska vi självklart göra det.

Från och med i år inför regeringen en ny planeringsprocess:

– Den stora utmaningen när det handlar om infrastrukturen är hur vi kan ha långsiktighet och samtidigt vara flexibla.

TEXT HANNA STENVALL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062