Nytt 5-stjärningt i Göteborg
Hotell Upper House i Gothia Towers har tilldelats fem stjärnor av Svensk Klassificering. Därmed har Göteborg två femstjärniga hotell.
– Det är med stor glädje vi tilldelar fem stjärnor till hotellet. Upper House blir det femte femstjärniga hotellet i Sverige och sätter Göteborg på kartan för gäster med extra höga krav och förväntningar, säger Rikard Bergsten , vd på Svensk Klassificering AB.
Svensk Klassificering AB, som är ett dotterbolag till Visita, bedömer hotellen efter 270 olika kriterier. Idag ingår över 30 000 hotell i systemet i Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Tjeckien, Ungern, Luxemburg, Estland, Lettland, Litauen, Belgien, Malta, Danmark och Grekland samt de åländska öarna. Svensk klassificering utför även klassificering av 328 campingplatser samt auktoriserar merparten av Sveriges turistbyråer.
– Vi känner oss oerhört stolta och glada för klassificeringen som ligger väl i linje med den höga ambition vi har för Upper House - att erbjuda våra gäster absolut toppnivå inom service och kvalitet. Klassificeringen är även viktig för att nå den internationella marknaden och med ytterligare ett 5-stjärnigt hotell i Göteborg ökar vi bredden vilket gör staden ännu mer attraktiv som destination, säger Daniel Stenbäck , vd på Gothia Towers.
FAKTA 1/Sveriges femstjärniga hotell
Grand Hôtel - Stockholm
Elite Plaza Hotel - Göteborg
Sigtuna Stads Hotell - Sigtuna
Nobis Hotel - Stockholm
Upper House – Göteborg
FAKTA 2/Det hör krävs för att få 1-5 stjärnor
1 stjärna
Hotell med primärt gemensamma utrymmen för bad/wc, handduk, centralvärme, frukostservering samt tillträde dygnet runt, möjlighet till väckning, daglig städning av rum.
2 stjärnor
Hotell har, utöver krav för 1*, badlakan samt handfat med tvål duschkräm och sänglampa på rum. Dessutom ska minst 40 % av rummen ha privata badrum/wc och TV.
3 stjärnor
Receptionsservice minst 14 timmar, rummen utrustade med privat bad/wc, hårtork, helfigurspegel, bagagestativ, arbetsbord, radio, TV, möjlighet till internetuppkoppling, möjlighet till bagageservice, tvättpåse, skoputsmöjligheter, hiss.
4 stjärnor
Reception bemannad minst 18 timmar, hotellet bemannat dygnet runt, bar minst 6 dagar i veckan, bekväma möbler, safebox, gäst PC, internetuppkoppling i rum, minibar alt. Room service, middagsservering minst 6 dagar i veckan och room service med mat (gäller ej Garnihotell), dagstidningar, syservice, hiss.
5 stjärnor
Reception bemannad 24 timmar, sviter, extra toalettartiklar på rum, badrock och tofflor, extra kuddar, urval av kuddar, bekväma sittplatser i rum, bar 7 dagar i veckan, lunch och middag 7 dagar i veckan, minibar, room service dygnet runt, bagageservice, strykservice, tvättservice samma dag, second service/turn down, mystery checking med mera.