45 vill köra på svenska spår
Sammanlagt 45 företag vill köra på de svenska järnvägarna nästa år, bland dem finns SJ, MTR Nordic, Veolia och Skandinaviska Jernbanor.
Såväl nationellt som regionalt sker vissa förändringar med tillkommande turer. Av de totalt 45 ansökningarna söker 20 för att köra persontåg och 16 för att köra godståg. Resterande nio ansökningar avser kapacitet för uppställning, parkering, samt Trafikverkets eget behov av banarbeten. Förra året sökte 46 företag tid i spåren. Alla tågbolag som uppfyller krav på säkerhet och ekonomisk bärkraft kan ansöka om tider för att få trafikera de svenska järnvägarna. Ansökningstiden gick ut natten mot tisdag. Nu startar konstruktionsarbetet för att skapa tågtidtabellen för 2015.
– Vår ambition är alltid att i möjligaste mån tillgodose tågbolagens ansökningar men kan samtidigt inte tillåta så mycket trafik och arbeten i spåren så att vi riskerar hållbarheten. Vi måste se till att systemet tål den mängd trafik vi släpper in. Det är trångt på spåren och på många sträckor har vi nått maxtaket, säger Jonas Westlund på Trafikverket.
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen innehåller såväl tidtabell för persontåg och godståg som tidplan för arbeten i spår. Trafikverkets tidtabellskonstruktörer samråder med järnvägsföretagen för att fördela plats på spåren. Om utrymmet inte räcker för alla som har sökt ska Trafikverket prioritera den trafik som bedöms ge störst samhällsekonomisk nytta. Ett utkast till tågplanen presenteras för de sökande den 7 juli. Tågplanen fastställs den 26 september och den nya tidtabellen för nästa år börjar gälla den 14 december 2014.