23948sdkhjf

Turismsatsning i Sydsmåland

Regionförbundets turistbolag Destination Småland får drygt 0,7 miljoner kronor för att medverka i VisitSwedens storsatsning på marknadsföring av Sverige i utlandet.
Projektet Funtastic Natural Playground är en del av en nationell satsning som VisitSweden står bakom. Inriktningen för projektet är internationell marknadsföring av resmålet Sverige med fokus på camping och stugbyar. Syftet är att öka kännedomen om södra Småland som resmål och öka turismexporten under vår, sommar och höst.

– Besöksnäringen är en snabbt växande bransch som ger många jobb. Projektet fokuserar på naturupplevelser och kan därmed bidra till utvecklingen på landsbygden i södra Småland. Många ungdomar får dessutom sitt första jobb i besöksnäringen, säger regionstyrelsen ordförande Roland Gustbée .

Projektets primära målgrupper är besökare från Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna som lockas av upplevelser i den svenska naturen. Med satsningen vill man påverka resenärerna att gå från tanke till handling och ta beslutet att resa till Sverige och regionen.

Ambitionen är att VisitSweden tillsammans med svensk besöksnäring ska etablera den största och mest kraftfulla gemensamma marknadsbearbetningen av resmålen i Sverige någonsin. Marknadsföringen ska pågå i minst tre år och på nationell nivå omsätta 84 miljoner kronor från 2014 till 2016 (28 miljoner per år). Regionförbundet södra Småland går in med 728760 kronor i projektet, med fördelningen 242920 kronor år 2014, 242920 år 2015, och 242920 kronor år 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078