23948sdkhjf

Många struntar i 40-skylten

Respekten för 40-skylten i tätort är fortsatt låg enligt en ny omfattande hastighetsmätning som NTF genomfört. Oacceptebelt, enligt Johan Lindström.
Hastighetsefterlevnaden i tätort är fortfarande på en oacceptabel låg nivå och långt ifrån de uppställda målen för 2020. Höga hastigheter i tätort medför onödigt höga risker för gående och cyklister. För andra året i rad genomför NTF mätningarna i tätort på uppdrag av Trafikverket för underlag till officiell nationell statistik.

Trafikverkets mål för hastighetsefterlevnaden år 2020 är att 80 procent av all trafik i tätort sker inom gällande hastighetsgräns. De nyligen analyserade resultaten omfattar 69 olika mätpunkter i olika kommuner. Mätpunkterna är valda för att ge nationellt representativ data och visar att drygt 63 procent håller hastigheterna på det kommunala vägnätet. Sämst är man på att hålla hastighetsgränsen 40 km/tim.

– Det är naturligtvis oacceptabelt att vi inte kan uppnå en bättre hastighetsefterlevnad i tätorterna, där oskyddade trafikanter och bilar blandas. Ska vi lyckas i våra ambitioner inför 2020 måste vi lyfta fram det delade ansvaret mellan trafikanterna och systemutformarna. Bilisterna måste förstå vilka risker de utsätter andra för när de kör för fort. Samtidigt måste väghållarna utforma gatorna för att få ner hastigheterna eller separera fordonsslagen, säger Johan Lindström , Generalsekreterare NTF.

Ett par dagar efter att NTF publicerade sin undersökning kom en mer omfattande genomgång från VTI. Vid mätningar som de gjorde visar det sig att 37 procent av vägtrafiken kör över gällande hastighetsgräns. Flest fortkörningar sker på gator skyltade med 40 km/tim där nästan hälften kör olagligt.

År 2009 fattades ett riksdagsbeslut som innebar att antalet dödade i vägtrafiken skulle halveras mellan 2007 och 2020. Detta motsvarar ett maximum av 220 döda. För att nå denna minskning finns ett delmål att minst 80 procent av all trafik ska ske inom gällande hastighetsgräns.

– För att nå målet är det framför allt hastighetsefterlevnaden på gator med lägre hastighetsbegränsning som behöver förbättras, säger Anna Vadeby , VTI.

Totalt sett var det 63 procent av den studerade trafiken som höll gällande hastighetsgräns år 2013. Sämst var det på gator med hastighetsbegränsningen 40 km/tim där endast 53 procent av trafiken håller hastighetsgränsen.

– På gator med 50 km/tim var det 61 procent som höll hastighetsgränsen. Motsvarande siffra vid 70 km/tim var 77 procent. Vi ser alltså en bättre hastighetsefterlevnad på vägar med högre hastighetsgräns, säger Anna Vadeby.

Mätningarna gjordes på 69 olika mätpunkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka på vägar med hastighetsgräns mellan 40 km/tim och 70 km/tim. Forskarna konstaterar i rapporten att det var stor spridning mellan hastighetsnivåerna, vilket är naturligt i tätort då det är många faktorer som påverkar trafikanternas hastighetsval, till exempel korsningstäthet, vägbredd och gatuparkeringar.

Resultaten visar att den genomsnittliga reshastigheten på det studerade vägnätet var:
– på 40-väg: 39,2 km/tim
– på 50-väg: 46,9 km/tim
– på 60-väg: 54,9 km/tim
– på 70-väg: 61,9 km/tim

Jämför man med 2012 har det inte skett några signifikanta förändringar av reshastigheten. Studerar man skillnader mellan dagtid (06–20) och nattetid (20–06) visade det sig att reshastigheten var cirka 1,5 km/tim lägre på dagen än på natten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094