23948sdkhjf

Storbråk om MalmöExpressen

Sveriges första BRT-liknande bussprojekt i Malmö har hamnat i blåsväder – kostnaderna för superbussarna har nästan fördubblats rapporterar Sydsvenskan.
Det är inte första gången superbussarna i Malmö visat sig kosta mer än vad som budgeterats. Enligt vad kommunalrådet Milan Obradovic (S) uppger till Sydsvenskan så har kostnaderna ökat gång efter gång från de planerade 35 miljoner kronorna så att det just nu ser ut att landa på 66 miljoner kronor.

Först visade det sig att asfalten på flera vägavsnitt där busslinjen ska gå inte höll utan måste rivas upp och förstärkas för runt 7 miljoner kronor utöver den ursprungliga budgeten. Därefter uppdagades att trafiksignalerna behövde mer kabel än planerat vilket bara det gjort projektet ytterligare 4 miljoner kronor dyrare. Sen visade sig en del mark vara förorenad, en mindre merkostnad också det om 3 miljoner kronor. Lika mycket har det kostat att dirigera om all trafik när infrastrukturen för nya superbussen. Och så har det fortsatt, en lång rad nya okända kostnader som ingen räknat med finns nu på bordet och måste betalas.

Att ett projekt blir så mycket dyrare än beräknat är naturligtvis inte acceptabelt, säger kommunalrådet Milan Obradovic till Sydsvenskan. För det finns inga extrapengar att ta av, i stället får en rad andra beslutade projekt skjutas på framtiden för att rädda MalmöExpressen. Hårda bud som Malmös styrande röd-gröna politiker vägrar acceptera. Så därför krävs nu en rejäl genomlysning som visar hur det kunde gå så fel.

Vem som gjort fel eller vad som gått fel lär just nu vara det stora trätoämnet i Malmö kommun. Ingen vill stoppa MalmöExpressen, men ingen av de styrande politikerna vill heller stryka något enda av de andra beslutande projektet så som Gatukontoret föreslagit: Slopa bygge av nya cykelbanor som tidigare beslutats, skjuta bussfältet vid Malmö norra motorvägsinfart till 2018 och helt slopa den beslutade ombyggnaden av Trelleborgsvägen från motorväg till trevlig stadsgata.

I stället har Malmöpolitikerna givit sig själva och sina tjänstemän en månad på sig att utreda vad som gått fel och hur det ska gå till att få ordning på finanserna igen utan att andra beslutade projekt ska bli lidande. Men det lär inte gå att komma undan den beska medicinen att några önskade infrastrukturella projekt måste offras för att MalmöExpressen ska kunna börja rulla i juni som planerat.

I kommande nummer av TRAFIKFORUM publiceras ett reportage om projektet MalmöExpressen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069