23948sdkhjf

Gotlandsfärja med LNG

Nästa Gotlandsfärja ska drivas med LNG. Det ger lägre utsläpp, bättre luftkvalitet och ett viktigt steg för att klara de nya svavelkraven.
Trafikverket och Destination Gotland har nu tecknat ett nytt avtal om färjetrafiken till och från Gotland. I avtalet sägs att trafiklösningen ska baseras på tre fartyg varav ett nybyggt fartyg konstruerat för att använda flytande naturgas, LNG, som bränsle för fartygets framdrivning. Beskedet om ett nytt LNG-fartyg är mycket glädjande och ett viktigt steg mot en renare sjöfart på Östersjön.

– Det här beskedet har vi väntat på. Med LNG i färjetrafiken till Gotland minskas utsläppen av en rad ämnen och vi kommer att få en bättre luftkvalitet i de berörda hamnarna. Nu ser jag fram emot att fler rederier tar steget över till LNG, säger Anders Mathiasson , vd Energigas Sverige.

Förbränning av naturgasavger praktiskt taget inga svavel- eller partikelutsläpp. I jämförelse med de nuvarande dieselfärjorna minskar dessutom utsläppen av kväveoxid med 85–90 procent och koldioxidutsläppen med 20 procent. Det bidrar till mindre klimatutsläpp och bättre luftkvalitet.

Att gå över till flytande naturgas är samtidigt ett viktigt steg för att klara de hårdare svavelkraven som gäller från och med nästa år i bland annat Östersjön och Nordsjön. För att klara kraven krävs att rederierna kör på renare drivmedel så som naturgas eller renar avgaser med för hög svavelhalt.

– Naturgasen blir en allt viktigare spelare på den internationella energimarknaden. Det ser vi inom industrin, på transporter på land och nu också inom sjöfarten. Att ersätta olja med naturgas ger stora utsläppsminskningar och förbättrad luftkvalitet men också effektivisering och på sikt lägre kostnader, säger Anders Mathiasson.

Det nya färjeavtalet kommer att gälla från den 1 februari 2017 och tio år framåt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062