23948sdkhjf

Skenande tåget utrett

Nu har statens haverikommission fastställt orsaken till tågolyckan i Saltsjöbaden 2013 – lokal felaktig vinterrutin vid Neglingedepån orsakade katastrofen.
För att undvika att bromsarna skulle frysa fast hade rangeraren på platsen utarbetat en rutin som skulle visa sig livsfarlig: Dödmansgreppet kopplades ur samtidigt som körspaken ställdes i läget fullt pådrag.

Denna rutin innebar att städerskan oavsiktligt startade tåget när hon tryckte på dörrstängarknappen natten till 15 januari 2013. Tåget drog iväg med full fart och städerskan var fast ombord.

Oturligt nog stod växlarna så att tåget for ut på banan samma väg som det körts in i Negligedepån – mot slutstationen Saltsjöbaden i 80 km/h. Stoppblocket och kontaktledningsstolpen kunde inte klara det 90 ton tunga tåget som for rakt igenom och in i ett bostadshus bakom.

Haverikommissions rapport fastställer också att järnvägsoperatören inte kände till hur arbetet med att förhindra bromsfrysning gick till, nämligen med en rad manuella och mekaniska trix som rangeraren använde rutinmässigt vid snö och minusgrader.

Städerskan hade ingen kunskap om vare sig tågets manöverdon eller den speciella rutinen för att hindra bromsförfrysning. Helt ovetande startade hon tåget när hon stängde dörrarna och därefter försökte hon förjäves få stopp på tåget utan att lyckas. Städerskan skadades allvarligt när tåget kolliderade med bostadshuset.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062