23948sdkhjf

Brittiska öarna poppis

Den låga pundkursen lockar många turister till London – men även Dublin har fått rejält många fler turister trots att de har euro, det visar en färsk undersökning.
Klassiska London är på stark frammarsch bland svenska resenärer. Airtours försäljning av Londonresor ökade med nästan 40 procent första kvartalet 2014 jämfört med samma period åretinnan. Nästan lika stor är ökningen av Dublinresor. Bland företagets övriga toppdestinationer står Palma och Budapest för den största tillväxten. Totalt har Airtours försäljning ökat med åtta procent under årets första tre månader.

– Pundet ligger lågt, vilket lockar många turister. London drar resenärer året runt och är idag mera än baraBayswater och Paddington. Många tar med hela familjen och områden som Kensington och Bloomsbury är populärare än någonsin, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos .

Med en försäljningsökning på 38 procent är London den av Airtours destinationer som ökat mest under första kvartalet. Dublin ökar med 36 procent och tar listans andra placering medan Palma som ökar med 20 procent tar tredje platsen.

– Palma är mitt uppe i en renässans och ökar på bekostnad av Barcelona. Bland våra största destinationer är det Barcelona och Istanbul som minskar mest, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.

Mätt i försäljning är de klassiska weekendresmålen London och Rom Airtours största destinationer.

Airtours 15 största destinationer - Kvartal ett 2014 jämfört med kvartal ett 2013
1. London 38 %
2. Dublin 36 %
3. Palma 20 %
4. Budapest 15 %
5. Rom 8 %
6. Prag 6 %
7. Berlin 3 %
8. Wien 2 %
9. New York +-0
10. Paris +-0
11. Dubrovnik - 9 %
12. Barcelona -12 %
13. Malta -15 %
14. Lissabon - 17 %
15. Istanbul - 18 %
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094