23948sdkhjf

Klart: Scania blir tyskt

Tyska fordonsjätten Volkswagen köper hela Scania – detta sedan pensionsförsäkringsbolaget Alecta sagt ja till köparens bud. Hårda bud gäller om inte återstående aktieägare snarast ändrar sig.
Volkswagen lade bud på buss- och lastbilstillverkaren Scania i Södertälje 21 februari i år med det så kallade Erbjudandet. Efter flera turen under våren tycktes det som om den tyska fordonstillverkaren skulle gå på pumpen med uppköpet, eftersom flera av de stora aktieägarna avvisade budet. Sedan Folksam ändrat mening och ville sälja var köpet mycket nära, eftersom det bara saknades 1,75 procent ja-röster för att nå 90 procent som var villkoret för att köpet skulle bli av.

13 april sprängdes gränsen när pensionsförsäkringsbolaget Alecta med sina 2,0 procent Scania-akter tackade ja. Därmed hade Volkswagen fått 90,47 procent av aktierna. Nu ger Volkswagen de återstående aktieägarna som tidigare tackat nej en frist på ett par dagar för att ändra sin uppfattning: Senast 16 maj klockan 17.00 ska de ha accepterat budet, annars kommer Volkswagen att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier samt verka för att Scania avnoteras på Stockholmsbörsen NASDAQ OMX Stockholm.

– Vi är glada över att Scanias aktieägare i tillräcklig omfattning har accepterat vårt mycket attraktiva erbjudande. Detta är goda nyheter för Volkswagen-koncernen i sin helhet eftersom vi nu kan ta nästa logiska och konsekventa steg i vår strategi att stärka den operativa integrationen mellan Scania, MAN och Volkswagen Commercial Vehicles för att skapa en ledande grupp för kommersiella fordon. Erbjudandets framgång är även goda nyheter för Scania, eftersom bolaget kommer att utgöra en central del av den integrerade grupp för kommersiella fordon vilken kommer att öppna upp nya möjligheter för alla inblandade parter. Inte minst är det goda nyheter för Scanias anställda, eftersom vår överenskommelse med Scanias fackföreningar för att skydda jobb och verksamhetsorter i Sverige nu kommer att träda i kraft och kommer att genomföras snabbt, säger Martin Winterkorn , ordförande i Volkswagens förvaltningsstyrelse, i en kommunike.

FAKTA/Hårda bud för återstående aktieägare
Så här skriver Volkswagen om villkoren som gäller för återstående aktieägare som ännu inte sagt ja till bolagets bud:
”Den förlängda acceptperioden möjliggör för kvarstående aktieägare att acceptera Erbjudandet till den 16 maj 2014 klockan 17:00. Redovisning av likvid för aktier som lämnas in efter den 12 maj 2014 beräknas ske omkring den 27 maj 2014.
Volkswagen kommer att påkalla tvångsinlösen av de resterande aktierna i Scania samt verka för att aktierna i Scania avnoteras från NASDAQ OMX Stockholm.
Före offentliggörandet av Erbjudandet ägde eller kontrollerade på annat sätt Volkswagen sammanlagt 501 089 097 aktier i Scania, innefattande 380 315 018 A-aktier och 120 774 079 B-aktier, motsvarande 62,64 procent av aktierna och 89,18 procent av rösterna i Scania. Volkswagen har inte förvärvat aktier i Scania utanför Erbjudandet.
Per tidpunkten för detta offentliggörande den 13 maj 2014 har Erbjudandet accepterats av aktieägare representerande totalt 220 233 210 aktier i Scania, innefattande 9 871 112 A-aktier och 210 362 098 B-aktier, motsvarande 27,53 procent av aktierna och 7,02 procent av rösterna i Scania.
Vidare har Volkswagen, från den 7 maj 2014, utanför Erbjudandet förvärvat totalt 2 411 620 aktier i Scania, bestående av 10 941 A-aktier och 2 400 679 B-aktier, vilket mot-svarar 0,30 procent av aktierna och 0,06 procent av rösterna i Scania. Ingen av dessa aktier har förvärvats till ett pris som överstiger priset i Erbjudandet.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063