23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer förnyelsebart i östergötland

Östergötland ligger redan bäst till i Sverige vad gäller användandet av förnyelsebara bränslen inom den allmänna kollektivtrafiken. Nu ska man bli ännu bättre.








Paul Håkansson





Under hösten 2014 kommer hälften av de återstående dieselbussarna att börja köra på biodiesel. Vid halvårsskiftet 2016 kommer hela flottan av fordon att drivas med förnyelsebara bränslen. Det är ÖstgötaTrafikens expresstrafik som börjar köras med förnyelsebara bränslen under hösten 2014. En majoritet av expresslinjerna körs med dubbeldäckare och trafikerar få hållplatser för att kunna erbjuda en så kort restid som möjligt. De kvarvarande dieselbussarna inom den allmänna kollektivtrafiken kommer att bytas mot fordon som drivs med förnyelsebara bränslen i samband med att nya entreprenörsavtal gällande landsbygdstrafiken träder i kraft i juni 2016. – Det är en tidig satsning, ett nära samarbete med länets kommuner och kommunala bolag samt en gemensam målbild med våra entreprenörer som gör att vi har den mest miljövänliga allmänna kollektivtrafiken i Sverige, säger , vd ÖstgötaTrafiken. I Linköping, Norrköping och Motala tätorter drivs redan samtliga bussar sedan många år tillbaka på biogas. Biogasen produceras främst av avfall från livsmedelsindustrin och restauranger samt från privata hushåll i form av ”den gröna påsen”. Men även restprodukter från reningsverken i Linköping och Motala görs om till biogas som driver bussarna i länets tätorter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.068