Processen med tilldelning av avgångstider för sträckan är inte konkurrensneutral utan är diskriminerande för SJ:s konkurrenterDet finns ett behov av en mer transparent process där utfallet är mer förutsägbartDet finns ett önskemål om att tilldelningen sker med datoriserade verktyg för att tilldelning ska kunna genomföras mer effektivtOperatörerna samordnade sina önskemål sinsemellan och kom överens om vem som skulle tilldelas olika tåglägen.
Utifrån vad man kommer fram till i rapporten, tänker Transportstyrelsen göra följande:
Transportstyrelsen avser att fortsätta följa hur kapacitetstilldelningsprocessen tillämpas ur ett konkurrens- och effektivitetsperspektiv, bland annat med anledning av de iakttagelser som gjorts rörande samrådsförfarandena och möjliga effektiviseringar av processen.Transportstyrelsen genomför en analys av effekter för operatörer och resenärer när antalet avgångar med persontåg förändras på en utvald sträcka. Även effekter för företag som bedriver godstrafik på järnväg och godskunder kommer att ingå i analysen.Transportstyrelsen har beslutat om forskningsmedel för åren 2014-2015 när det gäller frågan om samhällsekonomiskt effektiv tilldelning av kapacitet.Transportstyrelsen genomför tillsyn av kapacitetstilldelningen utifrån gällande lagkrav. Fokus kommer att vara på de olika processtegens förmåga att leverera en körbar, samhällsekonomiskt effektiv tågplan.