23948sdkhjf

Risk för järnvägskonflikt

Seko har sagt upp det centrala branschavtalet på spårtrafikens område. Detta innebär att en konflikt inom järnvägens område kan bryta ut i början juni.
Seko, Service- och Kommunikationsfacket, träffade arbetsgivarorganisationen Almega 15 maj för att säga upp det centrala branschavtalet inom spårtrafikens område. Enligt facket är anledningen till detta att arbetet i den arbetsgrupp som bildades förra året har strandat. Bakgrunden är att Veolia Transport, som kör Öresundstågen, har varslat hundratals anställda om uppsägning samtidigt som företaget vill omvandla heltidstjänster till osäkra deltidsjobb.

– Aktörer som först dumpar sig in på en marknad, och sedan dumpar personalens villkor när verksamheten inte längre kan bedrivas som utlovat, hör inte hemma på den svenska arbetsmarknaden. Veolia är ett skräckexempel på hur avregleringen slår mot våra medlemmar. De som tidigare haft en heltidsanställning tvingas nu till att söka flera jobb för att kunna klara sin försörjning. Vi kan inte acceptera att detta får fotfäste på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén .

Seko har under lång tid fört intensiva förhandlingar med motparten i syfte att försöka hitta en lösning på den uppkomna situationen, bland annat genom att föreslå att det i avtalet införs begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar.

– Vi har lagt fram konstruktiva förslag till lösningar, men detta har motparten kategoriskt tillbakavisat. Detta innebär att vi inte ser någon annan utväg än att säga upp avtalet för att, förhoppningsvis, få igång dessa förhandlingar igen. Om inget oförutsett händer kommer vi redan under nästa vecka tvingas att lägga ett omfattande konfliktvarsel på området. Detta innebär att en strejk kan bryta ut tidigast den 1 juni, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062