23948sdkhjf

Regeringen lyssnade på branschen

Bussbranschen har mött  näringsdepartementet för att diskutera de omstridda kör- och vilotidsreglerna. Regeringen har lyssnat och vill driva frågan i Bryssel.
Näringsdepartementet har hörsammat bussbranschens önskan om hjälp att förändra det europeiska regelverket som kom till för att stärka trafiksäkerheten och förarens sociala villkor. Det över 40 år gamla regelverket är onödigt krångligt, vilket istället kan ge motsatt effekt.

– Att stärka det kollektiva resandet är en viktig del i regeringens jobbpolitik. Arbetspendling måste fungera över hela landet. Då måste också de regelverk som omger kollektivtrafiken göra det möjligt för företagen att erbjuda resenärer attraktiva och flexibla resor, med bibehållet fokus på trafiksäkerhet och god arbetsmiljö. Att verklighetsanpassa regelverket för kör- och vilotider är en del i det arbetet. Vi ska nu tillsammans med branschen ta fram fakta och underlag för att se hur vi från svensk sida kan driva frågan på europeisk nivå, säger statssekreterare Ingela Bendrot .

Ett första möte hölls därför på Näringsdepartementet i Stockholm den 14 maj. På mötet diskuterades exempel på konsekvenser av det europeiska regelverket för kör- och vilotider inom buss- och lastbilstrafiken. Sveriges Bussföretag redogjorde för exempel med bussförare som tvingas stanna på en parkeringsficka 20 minuter före bussens slutdestination med bussen full av stressade och ilska resenärer för att ta lagstadgad paus. Företag som får böter på flera hundra tusen kronor för att de regelbundet flyttat bussen i samband med tvätt och städ på garageplanen. Företag som ska dokumentera all trafik en buss utfört i lokal och regional linjetrafik på minutnivå under ett helt år för att inte behöva betala böter på flera tusentals kronor.

– Det här är ett regelverk som stressar förare, gör resenärer arga och stämplar företagare som vill tvätta sina fordon som kriminella. Självklart ska det finnas regelverk som stärker trafiksäkerheten på våra vägar och som ger våra förare bra arbetsvillkor. Men dagens kör- och vilotidsregelverk gör det inte och det är en åsikt vi delar med våra systerorganisationer i Europa, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag. Hon är glad över att regeringen lyssnat och nu vill driva frågan i Bryssel tillsammans i branschen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064