23948sdkhjf

Strejkvarsel på järnvägen

Förhandlingarna om ett nytt avtal på spårtrafikens område har strandat – Seko varslade därför om konfliktåtgärder 20 maj.
Seko, Service- och Kommunikationsfacket, varslar om strejk eftersom motparten, arbetsgivarorganisationen Almega, kategoriskt tillbakavisat det förslag som Seko har presenterat gällande begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar i det centrala branschavtalet för spårtrafiken. Det är i alla fall Sekos uppfattning om sakläget.

Konfliktens kärna handlar om att tågoperatören Veolia, främst verksam i Öresundsregionen, har sagt upp hundratals anställda samtidigt som man vill omvandla en stor del av de tidigare heltidstjänsterna till otrygga tim- och deltidsjobb. Seko varslar om strejk för att förbundet vill ha ordning och reda inom den alltmer avreglerade järnvägsbranschen.

– Vi kan inte acceptera att företag först dumpar sig in på en marknad och sedan gör våra medlemmar arbetslösa eller tvingar dem att söka flera jobb för att kunna klara sin försörjning. Veolia är ett dåligt exempel på hur avregleringen slår mot våra medlemmar. Vi varslar om strejk därför att vi vill undvika att det här beteendet, som strider mot allt vad den svenska modellen innebär, får ytterligare fotfäste på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén .

Trots att Seko fört intensiva förhandlingar på alla nivåer och presenterat flera förslag på lösningar, har inte förbundet fått gehör från motparten för några av sina krav

– Vi ser ingen annan utväg än att varsla om konflikt för att, förhoppningsvis, få igång konstruktiva samtal igen. Bollen ligger hos vår motpart, som utåt sett talar varmt om den svenska modellen. Vi måste nu förhindra att spårtrafikbranschen utvecklas till en tim- och deltidsbransch, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson .

Almega har kommenterat varslet, deras synpunkter är publicerade på rt-forum under rubriken Almega: Seko ansvarslösa .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174