23948sdkhjf

Långpendlare blir vinnare

Stockholmarna är de stora förlorarna när Citybanan blir klar - medan långpendlarna får en ännu bättre gräddfil till huvudstaden, enligt intresseorganisationen Vi Resenärer.
Pendlare från Linköping, Eskilstuna, Västerås och Uppsala har en gräddfil in till Stockholm city redan i dag och ännu bättre blir det när Citybanan är klar. Då störs de inte alls av långsamma pendeltåg. Pendlarna från Farsta, Vällingby och Mörby reser inte lika långt men deras resor är jobbigare. De tvingas in i långsamma och fullpackade T-banetåg, som hela tiden störs av framförvarande tåg.

Allra sämst har de som tar bussen till tunnelbanan och dit hör pendlare från Gustavsberg och Nacka. Trappan mellan busstationen och t-banestationen vid Slussen är stans värsta stresspunkt. Många tvingas stå på bussen, springa i trapporna vid Slussen och sedan tränga sig in i ett tunnelbanetåg som redan är fullt.

Än värre blir det när ombyggnaden av Slussen påbörjas. Då tvingas tågpendlare från Saltsjöbaden åka buss den sista biten in till Slussen. Det är cirka 50000 per dag som byter till och från tunnelbanan.

Tunnelbanan räknas inte som järnväg. Den saknar lobbygrupper och politiker som tänker på alla som tvingas åka den dag efter dag. Tänk om tunnelbanan till Nacka byggts före Citybanan!

Det kan inte vara hälsosamt att åka kollektivt under dessa förhållanden. Det är därför naturligt att många tar bilen, trots köer, trängselavgifter och höga bensinpriser, för att inte utsätta sig för denna stress morgon och kväll. Det är en följd av politikernas prioritering.

Stockholmarna är de stora förlorarna på de senaste årens investeringar i kollektivtrafik. Vinnarna bor i Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Linköping.

TEXT JAN-ÅKE BOSELL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063