23948sdkhjf

Trafikverket räknade fel

Den nationella tranportplanen som regeringen lade fram för en månad sedan bygger på gigantiska felräkningar hos Trafikverket, rapporterar SVT. Trafikverket gör en halv pudel.
Det är alltså SVT som tagit del av interna dokument från verket. Ett exempel där beräkningarna missar grovt gäller hur stor del av järnvägens kontaktledningsnät som behöver underhållas, ett annat gäller behoven av att byta ut spår och spårväxlar.

Totalt beräknas det behövas 19,5 miljarder kronor mer för olika typer av underhåll, än vad som redovisas i den Nationella transportplanen. Den anslår 86 miljarder kronor för perioden 2014 till 2025. SVT Text skriver att de aktuella dokumenten visar att flera av räknefelen upptäckts för flera år sedan, men ändå inte korrigerats.

Trafikveket å sin sida värjer sig mot SVT:s besrkivning: uppgiften om att det saknas 20 miljarder kronor till underhållet av järnvägen är en för enkel beskrivning. Sant är att det finns fel i underlagen till kapacitetsutredningen på cirka sex miljarder kronor, men inga 20 miljarder kronor, enligt Trafikverket. Resten, 14 miljarder kronor, beror på ökad tågtrafik och uppdaterade bedömningar kring järnvägens behov. Trafikverket uppger att det ständigt arbetar med att analysera och utveckla det svenska järnvägssystemet. Det innebär att det produceras en stor mängd tekniska rapporter som går till Trafikverkets ledning på olika nivåer för prioriteringar.

De underlag som låg till grund för Nationell plan producerades före hösten 2012, fortsätter Trafikverket. Materialet sammanställdes och därefter följde den demokratiska processen som pågick fram till hösten 2013 innan regeringen tog beslut under våren 2014. Det innebär att tekniska rapporter och analyser som tagits fram efter hösten 2012 alltså inte ingår i underlaget.

– Det är beklagligt att vi har en felräkning på cirka sex miljarder kronor gällande kontaktledningar, det ser vi allvarligt på. Det är naturligtvis så att alla nya rapporter kommer att bedömas och prioriteras i kommande planer, säger Christer Hårrskog , kommunikationsdirektör i Trafikverket.

Planprocessen har ändrats så att planen nu uppdateras årligen. Det betyder att Trafikverket nu kan vara snabbare med att justera planerna så att den senaste kunskapen och bedömningarna kommer med i bedömningarna.

Trafikverket har redan tidigare beskrivit att det kommer att ta lång tid att komma ifatt det eftersatta underhållet på järnvägen. I den nu beslutade planen satsas nio miljarder kronor per år på järnvägsunderhåll, vilket är en fördubbling mot tidigare.

Inget underhåll Bollnäs-Furudal
Som ett brev på posten kommer samtidigt uppgiften om att Trafikverket föreslår att underhållet ska upphöra på järnvägssträckan Bollnäs-Furudal i Gävleborg och Dalarna. Men här nämns inte felräkningen, banan är i stort behov av underhåll och där går sedan länge ingen trafik, enligt Trafikverket.

– Utifrån de resurser vi har måste vi prioritera de järnvägar och vägar som bedöms vara viktiga i transportsystemet, istället för att underhålla banor där det inte finns någon efterfrågan, säger Hans-Olov Åström på Trafikverket.

Den järnvägssträcka som är aktuell för upphörande av underhåll är den sju mil långa delen av Furudalsbanan mellan Bollnäs och Furudal, som inte trafikerats på tio år. För år 2015 har inga tågföretag ansökt om tågtider på sträckan.Målsättning är att besluta om upphörande av underhåll på sträckan från och med järnvägsnätsbeskrivningen (tågplan) 2015.

Trafikverket bedömer att konsekvenserna av att upphöra med underhåll på banan blir mycket begränsade för miljö och trafiksäkerhet.
Utredningen med förslaget kommer nu att gå på remiss under perioden 21 maj till 15 augusti 2014 då kommuner, länsstyrelse och trafikoperatörer med flera har möjlighet att lämna synpunkter.

Eventuellt beslut om nedläggning kan tas tidigast tre år efter det att beslut om upphörande av underhåll har fattats. Syftet med treårsperioden är att se om det uppkommer några nya transportbehov eller om någon annan aktör vill ta över ansvaret.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062