Turister shoppar i Sverige
Över 60 procent av de utländska Sverigebesökarna har shopping på sin agenda enligt Svensk Handel. Fenomenet behandlas under Entreprenörsveckan i Båstad.
Över 40 procent av de utlänningar som reser till Sverige på endagsbesök har shopping som huvudanledning att komma. Utav förra årets 18,8 miljoner besök ägnade sig hela 60 procent åt shopping. Besöksstatistiken mäter besök och inte besökare – en personal kan ju komma till Sverige flera gånger per år. Shoppingen är den största utgiftsposten i den utländska resenärens utgiftskassa.
– En utländsk besökare i Sverige lägger 46 procent av sin resekassa på shopping, mer än både boende och restaurang, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.
På Turistnäringens dag 23 juni under Entreprenörsveckan i Båstad tar Anders Börgdal , Center Marketing Manager, Emporia, upp detta i sitt föredrag Shoppingturism – ett lönsamt fenomen. Läs mer om det och andra begivenheter under Turistnäringens dag i Båstad genom att klicka HÄR!
– Det är viktigt för handeln att kunna anpassa utbudet till den här kundgruppen, för att kunna tjäna mer pengar på turismen. Ett bra exempel är Gekås som har startat flygresor till varuhuset. Kanske får vi se också se motsvarande från våra nordiska länder till Ullared framöver, säger Elisabet Elmsäter och fortsätter:
– Handlarna behöver samarbeta närmare med varandra och den lokala turistorganisationen för att kunna påverka och ta större plats i besöksnäringen.
TEXT YLVA ÅKESSON