23948sdkhjf

Premiär för MalmöExpressen

1 juni börjar MalmöExpressen köra på sträckan från Stenkällan till Västra hamnen via Centralen. Premiärfesten börjar 31 maj.
Redan lördagen den 31 maj är det premiärfest för alla som vill. På samtliga platser blir det aktiviteter för stora och små, möjligheter att gå in i bussen och provsitta den, det blir kanske samma feststämning som när ett liknande bussystem invigdes i Metz förra året. Men troligen kommer inte statsministern till Malmö för att inviga superbussarna som var fallet i franska Metz som gästades av frankrikes dåvarande premiärminister. Det lär bli festligt i alla fall, lovar Skånetrafiken, Malmö stad och Nobina som tillsammans genomfört projektet.

1 juni byter Malmös stadsbusstrafik till sommartidtabell och i samband med det går startskottet för MalmöExpressen. Sträckan som MalmöExpressen ska köra är nu slutbesiktigad och klar, bussarna görs startklara på Nobinas depå och 1 juni klockan 05.49 går den första bussen från Stenkällan och kl. 05.59 den första från Fullriggaren i Västra hamnen.

– Det har varit mycket stök och bök under byggtiden, men nu är linjesträckningen och Amiralsgatan klar. Det återstår bara att finjustera signalsystemet, som ska ge MalmöExpressen prioritet i korsningar. Det görs under sommaren, säger Per Wisenborn , Malmö stads projektledare.

– Äntligen får vi börja köra MalmöExpressen på riktigt. Det ska bli kul att se hur Malmöborna och resenärerna på ”gamla” linje 5 och 8 kommer att ta emot det här nya sättet att resa. På MalmöExpressen får man ju gå ombord i vilken dörr som helst, och man ska själv köpa själv biljett med sitt Jojo-kort, säger Björn Wedeby , projektledare på Skånetrafiken.

Linje 5 är en av Malmös populäraste linjer. Det är mycket trångt ombord vissa tider. Bussarna går redan så ofta att det inte fungerar att sätta in fler bussar. Därför har Skånetrafiken, Malmö stad och trafikföretaget Nobina enats om att satsa på en helt ny lösning: Extra långa bussar som långa sträckor har eget körfält och signalprioritering. Detta gör att fler resenärer kan ta sig fram på ett smart och smidigt sätt genom stan. Bussarna drivs med en gas/elhybridmotor vilket förbättrar miljön och minskar bullret.

Läs mer om MalmöExpressen i TRAFIKFORUM nr 5 som utkommer 19 juni!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063