En ny kartläggning visar att sju svenska städer planerar att bygga 120 kilometer ny spårväg innan 2025. Lund, Malmö, Helsingborg och Uppsala satsar på helt nya system. Stockholm, Göteborg och Norrköping planerar flera nya spårvagnslinjer och förbättringar. Ytterligare fyra städer, Västerås, Linköping, Eskilstuna och Jönköping diskuterar möjligheten att bygga spårväg efter 2025. – Våra återkommande kartläggningar visar ett ständigt ökande intresse hos kommunerna att satsa på spårburen trafik, säger , kanslichef på Spårvagnsstäderna. Vid kartläggningen uttryckte kommunerna att spårväg planeras där man vill skapa tydliga kollektivtrafikstråk som staden kan utvecklas kring. Med satsningarna vill man öka integrationen mellan olika stadsdelar och locka bilister att åka kollektivt för att minska klimatpåverkan. Nya spårvägar ses även som ett sätt att uppfylla målsättningen att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, som finns i många offentliga måldokument. – Sverige har idag Europas snabbaste urbanisering. Investeringar i städernas kollektivtrafik ger tydliga lokala, regionala och inte minst nationella nyttor i form av ökad tillväxt, minskad miljöpåverkan och förbättrad tillgänglighet, säger Jens Forsmark.
Sju vill ha spårväg
Sju svenska städer planerar att bygga moderna spårvägssystem, bland dem finns Lund, Västerås, Linköping och Eskilstuna som aldrig tidigare haft spårväg.
En ny kartläggning visar att sju svenska städer planerar att bygga 120 kilometer ny spårväg innan 2025. Lund, Malmö, Helsingborg och Uppsala satsar på helt nya system. Stockholm, Göteborg och Norrköping planerar flera nya spårvagnslinjer och förbättringar. Ytterligare fyra städer, Västerås, Linköping, Eskilstuna och Jönköping diskuterar möjligheten att bygga spårväg efter 2025. – Våra återkommande kartläggningar visar ett ständigt ökande intresse hos kommunerna att satsa på spårburen trafik, säger , kanslichef på Spårvagnsstäderna. Vid kartläggningen uttryckte kommunerna att spårväg planeras där man vill skapa tydliga kollektivtrafikstråk som staden kan utvecklas kring. Med satsningarna vill man öka integrationen mellan olika stadsdelar och locka bilister att åka kollektivt för att minska klimatpåverkan. Nya spårvägar ses även som ett sätt att uppfylla målsättningen att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, som finns i många offentliga måldokument. – Sverige har idag Europas snabbaste urbanisering. Investeringar i städernas kollektivtrafik ger tydliga lokala, regionala och inte minst nationella nyttor i form av ökad tillväxt, minskad miljöpåverkan och förbättrad tillgänglighet, säger Jens Forsmark.