Resenärskampen slår rekord
Underhållande turismkoncept, appar, nya marknadsföringsytor och spel är exempel på hur resenärerna vill utveckla kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Tävlingsbidragen till Resenärskampen har kommit in under våren och lockat deltagare från stora delar av Västra Götaland. För att vinna ska bidragen utveckla kollektivtrafiken och ha resenärens perspektiv i fokus. Idéerna ska också gärna vara genomförbara på kort sikt.
– Målet är att ett eller flera av de vinnande bidragen ska kunna realiseras och användas inom regionens kollektivtrafik. I den processen kommer idégivarna bland annat erbjudas oberoende affärsutvecklingsstöd och kontorsplats för den som vill driva företag, säger Ulrika Bokeberg , kollektivtrafikdirektör i Västra Götaland.
Den 27 maj hölls delfinal och då fick idégivarna bakom de nominerade bidragen chansen att presentera sin idé för tävlingens jury. Vinnarna offentliggörs vid en större prisutdelning på Brewhouse i Göteborg den 11 juni.
– Det är viktigt att involvera resenärerna i kollektivtrafikens utveckling och tävlingsdeltagarna har visat prov på stor kreativitet. Resenärskampen är ett bra exempel på användardriven innovation där vi tillsammans med kunderna kan utveckla produkter och tjänster som de själva vill ha, säger Andreas Almquist , utvecklingschef på Västtrafik.
Tävlingens jury består av 26 personer, bland andra europaparlamentarikern Olle Ludvigsson , Stina Nilimaa Wickström , designchef på Volvo, Charlotte Wäreborn Schultz , vd X2AB, miljödebattören Stefan Edman och Andreas Kittel , designansvarig Happy Forsman & Bodenfors.
Resenärskampen arrangeras av Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Västtrafik, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Brewhouse och innovationsföretaget IMCG. Representanter från de olika organisationerna finns också med i tävlingens jury.
FAKTA/Resenärskampen
149 tävlingsbidrag har lämnats in. Bakom idéerna finns 224 personer fördelat på 132 män och 92 kvinnor.Den yngsta tävlande är 12 år och den äldsta 80 år. Förutom Västra Götaland har det kommit idéer från Malmö, Lund, Huskvarna, Stockholm, Uppsala och Falun.Vinster delas ut i tre kategorier: Bästa affärsidé, Snilleblixten och Årets Gröna business