Under årets första fem månader registrerades totalt 144 tunga bussar över tio ton. Det är mindre än hälften jämfört med samma period förra året då 307 bussar hade registrerats, minus 53,1 procent. Under maj i år registrerades 90 tungviktare vilket är 49,7 procent sämre än de 179 som nyregistrerads under förra årets maj.
Bäst under maj 2014 blev Tunga Bussligans ledare
Volvomed 38 nyregistreringar. Tvåan
Mercedes-Benzfick 23 majregistreringar och är därmed det fabrikat som svarar bäst på Volvos ryck. Därefter följer
Kässbohrer-Setrasom med 15 nya bussar kör förbi Scania till tredjeplatsen i ligan.
Fjärde bästa i maj blev
VDLmed 4 nyregistreringar.
Scaniablev majfemma med 3 nya tungviktare. Tre fabrikat kliver in i Tunga Bussligan 2014 med 2 nya bussar vardera:
Irizar,
Optare Solooch
Iveco. Den sistnämnde innefattar numera såväl Irisbus som Iveco eftersom tillverkaren nu valt att redovisa båda modellerna under namnet Iveco.
Sist men inte minst kommer nu
Van Hooltillbaka till den svenska bussmarknaden med 1 nyregistrering så här långt. Det är den första av bussarna till MalmöExpressen som nu skymtar fram i statistiken. Men fler följer, sammanlagt rullar just nu 13 stycken 24-meters 3-ledsbussar i Malmö.
Hur det går i juni redovisas här på rt-forum 1 juli 2014 då redaktionen befinner sig i Almedalen på Gotland. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MAJ 2014
FabrikatAntalAndel(Andel 2013)
59 41,0 (16,1)
Mercedes Benz35 24,3 (12,7)
Kässbohrer-Setra18 12,5
(9,7)
Scania13 9,0 (6,3)
MAN8 5,6 (39,2)
VDL4 2,8 (2,5)
Irizar2
1,4 (–)
Optare Solo2
1,4
(0,2)
Iveco*2 1,4 (3,9)
Van Hool1 0,7 (–)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2013. *) Från och med denna gång redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco.