GPS-styrning för Volvobussar
Bussar som automatiskt kör på el och med låg hastighet i känsliga områden. Det blir verklighet med ny teknik som nu testas i Volvos laddhybridbussar.
– Bussen programmeras att anpassa bränsleval och hastighet efter vilken zon den befinner sig i. När den rullar in i en nollutsläppszon går den automatiskt över till ren eldrift, utan att chauffören behöver göra något, säger Magnus Broback , director City Mobility på Volvo Bussar.
City Mobility är Volvos program för att bistå städerna i omställningen till hållbara persontransporter.
– Tekniken gör det möjligt för bussen att komma närmare de miljöer där människor rör sig; bostäder, köpcentrum, sjukhus och skolor. Det här är ett bra exempel på hur Volvo utvecklar teknik som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig, säkrare och renare, säger Magnus Broback.
Testet i Göteborg är ett samarbete mellan Chalmers, Volvo, Trafikkontoret, Västtrafik och andra aktörer inom Västra Götalandsregionen.
– Miljö och säkerhet är något vi hela tiden arbetar med på Göteborgs Spårvägar. Genom att kunna styra när bussen ska gå på el respektive diesel, kan man markera var i stan det är viktigt att buller och utsläppen är minimala och lägga in en zon för el där. Systemet blir även en viktig del i arbetet med att öka säkerheten för våra passagerare och för folk som rör sig runt om i stan och på hållplatserna, säger Dan Paulström , processutvecklare på Göteborgs Spårvägar.
Tekniken kommer att testas på Volvos laddhybridbussar under 2014 och 2015 och beräknas vara fullt utvecklad 2016.