Volvo Bussars laddhybridbussar rullar sedan ett år i ett fälttest på linje 60 i Göteborg. På bussarna har man under våren testat Volvos nya teknik ”Zone Management” som innebär att man styr hur bussen ska bete sig i olika områden längs rutten. Med hjälp av GPS bestäms var bussen ska gå på el respektive diesel och också hur fort den får köra i olika områden. Tekniken bidrar till en renare, säkrare och tystare stadsmiljö. – Bussen programmeras att anpassa bränsleval och hastighet efter vilken zon den befinner sig i. När den rullar in i en nollutsläppszon går den automatiskt över till ren eldrift, utan att chauffören behöver göra något, säger , director City Mobility på Volvo Bussar. City Mobility är Volvos program för att bistå städerna i omställningen till hållbara persontransporter. – Tekniken gör det möjligt för bussen att komma närmare de miljöer där människor rör sig; bostäder, köpcentrum, sjukhus och skolor. Det här är ett bra exempel på hur Volvo utvecklar teknik som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig, säkrare och renare, säger Magnus Broback. Testet i Göteborg är ett samarbete mellan Chalmers, Volvo, Trafikkontoret, Västtrafik och andra aktörer inom Västra Götalandsregionen. – Miljö och säkerhet är något vi hela tiden arbetar med på Göteborgs Spårvägar. Genom att kunna styra när bussen ska gå på el respektive diesel, kan man markera var i stan det är viktigt att buller och utsläppen är minimala och lägga in en zon för el där. Systemet blir även en viktig del i arbetet med att öka säkerheten för våra passagerare och för folk som rör sig runt om i stan och på hållplatserna, säger , processutvecklare på Göteborgs Spårvägar. Tekniken kommer att testas på Volvos laddhybridbussar under 2014 och 2015 och beräknas vara fullt utvecklad 2016.
GPS-styrning för Volvobussar
Bussar som automatiskt kör på el och med låg hastighet i känsliga områden. Det blir verklighet med ny teknik som nu testas i Volvos laddhybridbussar.
Volvo Bussars laddhybridbussar rullar sedan ett år i ett fälttest på linje 60 i Göteborg. På bussarna har man under våren testat Volvos nya teknik ”Zone Management” som innebär att man styr hur bussen ska bete sig i olika områden längs rutten. Med hjälp av GPS bestäms var bussen ska gå på el respektive diesel och också hur fort den får köra i olika områden. Tekniken bidrar till en renare, säkrare och tystare stadsmiljö. – Bussen programmeras att anpassa bränsleval och hastighet efter vilken zon den befinner sig i. När den rullar in i en nollutsläppszon går den automatiskt över till ren eldrift, utan att chauffören behöver göra något, säger , director City Mobility på Volvo Bussar. City Mobility är Volvos program för att bistå städerna i omställningen till hållbara persontransporter. – Tekniken gör det möjligt för bussen att komma närmare de miljöer där människor rör sig; bostäder, köpcentrum, sjukhus och skolor. Det här är ett bra exempel på hur Volvo utvecklar teknik som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig, säkrare och renare, säger Magnus Broback. Testet i Göteborg är ett samarbete mellan Chalmers, Volvo, Trafikkontoret, Västtrafik och andra aktörer inom Västra Götalandsregionen. – Miljö och säkerhet är något vi hela tiden arbetar med på Göteborgs Spårvägar. Genom att kunna styra när bussen ska gå på el respektive diesel, kan man markera var i stan det är viktigt att buller och utsläppen är minimala och lägga in en zon för el där. Systemet blir även en viktig del i arbetet med att öka säkerheten för våra passagerare och för folk som rör sig runt om i stan och på hållplatserna, säger , processutvecklare på Göteborgs Spårvägar. Tekniken kommer att testas på Volvos laddhybridbussar under 2014 och 2015 och beräknas vara fullt utvecklad 2016.