23948sdkhjf

Trosabussen blir kommersiell

Den regionala linjen mellan Trosa och Liljeholmen som finansieras av Landstinget i Sörmland blir när avtalet går ut nästa sommar helt kommersiell.
Det är bussentreprenören Åkerbergs Trafik som även idag kör linjen som meddelat att de nu vill köra helt själva.

– Detta är troligen första gången i Sverige sedan den nya trafiklagstiftningen trädde i kraft den 1 januari 2012 som en upphandlad busslinje blir kommersiell, säger Oskar Jonsson , strategisk chef Länstrafiken i Sörmland.

Som en följd av Åkerbergs Trafiks besked beslutade också Sörmlands Kollektivtrafikmyndighets direktion, den 15 maj i år, att inte fatta beslut om trafikplikt för sträckan Trosa-Liljeholmen. Att Trosabussen blir helt kommersiell var målet med den upphandling som gjordes 2010 där trafiken skulle få några år på sig att etableras hos resenärerna.

– Trafiken kommer i stort sett bedrivas i samma omfattning som idag med trafik alla veckans dagar. Vi har arbetat mycket med att utveckla marknaden i samarbete med kommun, företag och turistnäring och kommer att fortsätta med det även framöver. Vi ser även över nya fordon som passar för det ökade resandet, som dubbeldäckare i högtrafik och eventuellt mindre fordon i lågtrafik, säger Pär Åkerbergs , vd Åkerbergs Trafik AB.

– Vi är mycket nöjda med det samarbete som har varit kring linjen och vi kommer att fortsätta följa Åkerbergs och Trosabussens utveckling för att säkra att det goda arbetet fortlöper. Detta är en linje som är prioriterad av länet och därmed garanterad trafikförsörjning, säger Oskar Jonsson.

Korta fakta om Trosabussen
29 avgångar per vardag, 12 på lördagar och 8 avgångar varje söndag. Antal påstigande 2013: ca 112 000 Finansiär: Landstinget Sörmland Avtalsform: Tjänstekoncession Entreprenör: Åkerbergs Trafik AB Trosabussen är idag upphandlad med ett unikt tjänstekoncessionsavtal vilket innebär att entreprenören, Åkerbergs Trafik AB, tar de största kostnaderna och riskerna mot att bland annat få rådighet över tidtabeller och biljettpriser. Utbudet och prissättningen ska kommuniceras med och godkännas av Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet som ansvarar för busstrafiken i länet. Endast en mindre del av linjen finansieras av landstinget i Sörmland och denna del, i enlighet med avtalet, reduceras år för år.

Det har under hela avtalsperioden funnits ett nära samarbete mellan Åkerbergs Trafik, Landstinget, Trosa kommun och Länstrafiken för att gemensamt utveckla trafiken och skapa förutsättningar för att öka resandet. Bland annat går det sedan i början av april i år att resa med Trosabussens månadskort ombord på Länstrafikens övriga trafik inom Trosa kommun.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157