23948sdkhjf

Hon ska sänka Dubbelstöten

Liselott Florén är Visitas nya kommunikationschef. Hon har fått en rivstart på jobbet med kampanjen mot Dubbelstöten, hoten om fördubblad moms på restaurangmat och dubblerade arbetsgivaravgift för unga.
Liselott, eller Lotti som hon kallas, värvades till Visita från posten som byråledarepå Hill + Knowlton Strategies. Nu har hon efterträtt Cecilia Öster som sade upp sig från Visita redan förra året. Så behovet av att få fart på det viktiga kommunikationsjobbet har varit stort under flera månader. Fart verkar det bli, Lotti Florén håller ett högt tempo och sprudlar av entusiasm och energi.

Vad var det som lockade dig till det här jobbet?
– Visita har 4700 medlemsföretag som skapar arbetstillfällen över hela landet och bidrar till tillväxt. Det handlar om en rejäl samhällspåverkan. Idag kan du tala om besöksnäringen som en basnäring. Det är naturligtvis ett spännande sammanhang att jobba i, säger Lotti Florén.

– Visita har två tydliga uppgifter. Dels serva våra medlemmar i allt det som rör arbetsgivarrollen. Dels genom opinionsbildning påverka politiker och beslutsfattare så att vi får villkor och förutsättningar som ger våra medlemsföretag bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas.. I det arbetet får jag nytta av allt det jag lärt mig om opinionsbildning i mina tidigare befattningar.

Kunskaper som du kan använda i kampanjen mot Dubbelstöten?

– Absolut, det är mycket som står på spel för våra medlemsföretag, säger Lotti Florén. Om Socialdemokraterna inte ändrar sig och vi samtidigt får ett maktskifte i höst, kommer momsen på restaurangmat att fördubblas. Som om inte det var illa nog så vill man också fördubbla arbetsgivaravgifterna för unga.
Vi talar om ökade kostnader på 7 miljarder för näringen.Och då ska man veta att det här är företag med mycket, mycket små marginaler. När det inte finns några marginaler att ta av tvingas man hålla igen på investeringar och dra ner personalstyrkan. Tyvärr blir det främst unga som drabbas när verksamheter ska minskas.

Tusentals mer jobb tack vare de här reformerna säger ni, medan era kritiker påstår att det är få nya jobb till hög kostnad. Vad svarar du på det?
– Kom ihåg att de här reformerna var tänkta att utvärderas efter fyra år, just nu har två av de åren gått. Men redan nu visar alla officiella siffror en stark jobbtillväxt, trots lågkonjunktur. I den delen råder ingen tvekan. Enligt externa bedömare handlar det om 5000-7000 helårsverken. Det är bara Socialdemokraterna och Stefan Löfven som håller fast vid siffran 3000. När de går ut och säger att kostnaden för att skapa de här jobben varit för hög blir matematiken fel.

– Det är för tidiga att döma ut de här satsningarna i halvtid. Låt branschen visa vad den kan leverera nu när konjunkturen är på väg upp. Enligt branschens egna beräkningar handlar det om upp till 50 000 nya jobb på mindre än 10 år som kommer skapas. Argumentet om att prislappen per jobb är för hög håller inte. Sedan är det också viktigt att det kommer fram att många av jobben som skapas inom besöksnäringen går till människor som befinner sig långt från arbetsmarknaden. Vår näring är i princip ensam om att kunna leverera arbetstillfällen direkt till dessa grupper. Jag är förvånad att vi inte har en större samhällsdebatt om hur vi kan skapa fler jobb som fungerar som inkörsport till arbetsmarknaden.

OBS! På Turistnäringens dag under Entreprenörsdagarna i Båstad kommer Dubbelstöten att debatteras den 23 juni. Det blir en het paneldebatt om momsen, arbetsgivaravgiften med representant från alliansen, Mattias Andersson Riksdagskandidat Centerpartiet, representant från oppositionen, Per-Arne Håkansson, Riksdagskandidat Socialdemokraterna, Claes Sandvig, Regionchef Visita Södra och Lars Henningsson, vd Hotell Skansen Båstad. Klicka HÄR för mer information om det!

Vilka frågor bortom kampanjen mot Dubbelstöten är viktiga för branschen?
– Det finns flera långsiktiga frågor som är viktiga och som vi kommunikationsmässigt ska stärka, säger Lotti Florén. Ett exempel är frågor som rör kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Här tror jag inte alla är medvetna om det enorma behovet som finns inom besöksnäringen.
Näringen beräknas växa med 50000 nya jobb på mindre än tio år. Om det ska fungera så behövs också utbildad personal som kan leda den utvecklingen. Det behövs alltifrån en bra gymnasieutbildning som leder in unga människor i besöksnäringen, till en högkvalitativ spetsutbildning på högskolenivå.

– Tittar vi på stora nationer i det här sammanhanget så finns högskoleutbildningar för besöksnäringen. Näringen har möjligheten att ta in personer helt utan utbilning som jag nämnde, men det behövs i den andra änden också personer med spetskompetens. Samtidigt måste det finnas fler vägar in i yrkena för bland annat de som vill byta inriktning på yrkesbanan senare i livet. De här behoven är något som vi måste kommunicera mycket bättre framöver. Det ska vi ändra på, för kompetensförsörjningen är en central fråga för näringen.

En annan viktig fråga handlar om förenklade regeltillämpningar. Med enklare regler kan fler livskraftiga företag skapas och drivas inom besöksnäringen, hävdar Visita. Regler som skapar ordning och reda och som skyddar gäster och anställda behövs, men det är tydligt att våra medlemsföretag är berörda av många regler som är onödigt betungande. Regler som inte behövs eller kan ändras så att de blir mindre kostsamma och krångliga bör avskaffas eller omarbetas.

Exempel på regler som Visita ifrågasätter är kraven på hotelltillstånd från polismyndigheten för att bedriva hotellverksamhet och danstillstånd för att gäster på en restaurang ska få dansa. Visita tycker också att det är oerhört viktigt att myndigheterna – inte minst kommunerna, som medlemsföretagen ofta kommer i kontakt med – blir bättre på att fokusera på rådgivning och service till företagen och på så sätt blir till ett stöd för näringslivet.

– Också här gäller det för oss att kommunicera och prioritera, säger Lotti Florén. Vi ska visa att regelförenklingarna leder till tillväxt och fler nya jobb. Vi måste göra det tydligt för alla att jobb skapas av människor i företagen. Inte ens för alla politiker är det en självklarhet att det ligger till på det viset, allt för många tror bokstavligen att det är politikerna som skapar jobben.

FAKTA/Lotti Florén
Lotti Florén arbetade åtta år hos Nya Moderaterna där hon hade en rad ledande befattningar, bland annat som organisationschef och kanslichef i Riksdagen. Dessförinnan har hon bland annat arbetat som kommunikationschef på IVA, Ingenjörsvetenskapsakademien, Bergman & Beving samt inom Almega.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157