23948sdkhjf

Turismen allt tyngre näring

Förra året ökade turismen i Sverige och alla prognoser pekar på en fortsatt tillväxt – även turismexporten väntas fortsätta växa liksom shoppingturismen.
Turismnäringens ökning under 2013 var närmare 4 procent och därmed omsatte branschen totalt 284 miljarder kronor (se notisen ”Turismen ökade 2013” här intill.
Det handlar om en svensk basnäring som också generera sysselsättning i stor skala, förra året beräknas 173000 personer varit sysselsatta inom tursim vilket då var en ökning med 3,3 procent jämfört med 2012. Sedan sekelskiftet har antalet jobb inom sektorn ökat med 42000 jobb – plus 32 procent.

Allt fler utländska turister väljer att besöka Sverige, vilket i branschen kallas turismexport. Denna ökade med 2,3 procent förra året och totalt sedan år 2000 med hela 160 procent, lång mer än den totala exportökningen under samma period som landade på plus 57 procent. Att allt pekar på en fortsatt kraftig tillväxt lovar naturligtvis gott för Sveriges framtid med denna nya basnäring.

Såväl inhemska som utländska turister genererar mycket pengar genom shopping i Sverige. Det finns också ren shoppingturism som blir allt mer betydelsefull, det konstaterade flera branschaktörer som deltog på Turistnäringens Dag i Båstad.

För att turismen ska kunna fortsätta att utvecklas är det då inte minst viktigt att infrastrukturen i Sverige fungerar – det ämnet lyfte Maria Nygren, vice vd TransportGruppen och styrelseledamot i Svensk Turism AB på Turistnäringens Dag under Entreprenörsveckan Båstad 23 juni.

– Turistnäringen behöver en fungerande infrastruktur och här vill jag nämna att bussbranschen många gånger har räddat resenärerna när järnvägen svikit, sa Maria Nygren .

Hon konstaterade att turistnäringen ställs inför vitt skilda problem när det gäller infrastrukturen – från storstädernas problem med att komma fram och hitta bra parkeringsplatser för turistbussen till glesbygdens som ibland saknar effektiv infrastruktur.

– Jag tycker det är glädjande att se alla entreprenörer som har fått turismen att växa i Sverige. Uppfinningsrikedomen är stor, vi har många exempel på det, ett är det nya Ullaredsflyget från Skellefteå via Jönköping, sa Maria Nygren.

Ullaredsflyget tar inte shoppinglystna norrlänningar till det lilla samhället Ullared med styvt 700 bofasta invånare, utan till alla svenska shoppingcenters mecka – Gekås. Totalt kommer 4,8 miljoner besökare till det lilla halländska samhället varje år vilket i sig verkar vara en orimlighet. Det är det inte, Gekås är inget shoppingcenter, det är en av Sveriges största destinationer, inte minst för bussturism även om bilen dominerar.

– Genomsnittskunden reser 22 mil för att handla på Gekås, därför finns camping, stugby och hotell vid vår destination, sa Lise Hellström , marknadschef på Gekås.

Hon förklarades att övernattande kunder blivit allt vanligare och att ingenting tyder på att koncernen Gekås nått taket för shoppingturism – tvärt om pekar allt på att fler kommer att resa till Ullared under 2014 jämfört med 2013.

– Vi har en butiksyta på 35000 kvadratmeter och vi kan utan problem ta emot 7000 kunder åt gången i varuhuset. När det är dags att betala har vi 65-69 kassor varför detta med köerna på Gekås i dag mera är myt än verklighet. Men vissa gillar att köa, de ser det som en del av upplevelsen och faktiskt, det här är inte bara ett varuhus, vi säljer en shoppingupplevelse långt utöver det vanliga, sa Lisa Hellström.

Varuhuset säljer 122 miljoner varor per år med hjälp av 1500 anställda. Enligt Lise Hellström säljs allt till hemmet som får plats i en bil så som det var när grundaren startade varuhuset för 51 år sedan. Genomsnittskunden handlar för 3000 kronor och den vanligaste kunden är en kvinna – dock inte så sällan i sällskap av en något mindre shoppingbenägen partner.

– Det har vi tacklat genom att öppna en sportbar mitt i varuhuset. Så nu kan kvinnorna parkera sina män i sportbaren medan de kan fortsätta handla i lugn och ro, sa Lise Hellström.

Enligt henne är det nämligen så att den medföljande mannen faktiskt utgör ett hot mot verksamheten redan efter halvannan timme på Gekås. Då vill mannan lämna varuhuset och drar sin kvinna med sig - eller så har det i alla fall varit tidigare.

– Men i stället för att börja knorra och försöka avsluta shoppingen sitter han nu och mår bra i vår sportbar, sa Lise Hellström som också nämnde att det även finns hunddagis, amningsrum för mammor och hårsalong på plats. Allt för att få kunden att trivas och shoppa vidare.

Och nu flyger alltså nya kunder till Ullareds ända från västerbottniska Skellefteå – för den kundgruppen har Gekås utvecklat en speciell hockeytrunk som rymmer exakt det som kan tas med i bussen och senare flyget hem till Skellefteå igen.

Var det verkligen möjligt att sälja shoppingturism till Gekås via flyg och buss?

– Första försöket att sälja flygshopping till Ullared såldes slut på fyra timmar, sa Sten Norinder , flygplatschef för Jönköpings flygplats – som nu också blivit Ullareds/Gekås flygplats.

Även den andra flygresan är slutsåld vilket tog flygbolaget med viss förvåning. Nu planeras nya turer och det sneglas till och med på möjligheten att flyga in shoppinglystna från både Norge och Finland. Ännu är 97 procent av Gekås kunder svenksar, så där finns potential, tror Lise Hellström.

FAKTA/Svensk Turism AB
Bolaget är tillsammans med Näringsdepartementet ägare till VisitSweden AB vars uppgift är att skapa ett ökat resande till Sverige. Svensk Turism AB ägs av cirka 170 företag och organisationer som i sin tur representerar tiotusentals företag i den svenska besöksnäringen. Det samlade aktievärdet uppgår till 7,4 miljoner kronor.
De största aktieägarna i Svensk Turism är:
Jämtland Härjedalens Turistförening
Visita - Svensk besöksnäring
Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation, SCR
Svenska Liftanläggningars Organisation, SLAO
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078