23948sdkhjf

Elektriskt i Karlstad

I höst blir det premiär för Karlstadsbuss första elbussar – tre elbussar ska trafikera lika många stadsbusslinjer i Värmlandsmetropolen centrum.
För ett år sedan bytte Karlstadsbuss ut alla dieselbussar mot biogasbussar. En satsning som reducerat buller och utsläpp i staden. Nu tar Karlstadsbuss nästa steg och sätter in tre elbussar på centrumlinjerna 11, 12 och 13.

– Karlstad blir en av de första städerna i Sverige och Europa att satsa på ren eldrift. Satsningen är ett viktigt steg mot ett hållbart grönt Karlstad, säger Maria Frisk (MP), ordförande i Stadsbyggnadsnämnden.

– I takt med att allt fler väljer kollektivtrafiken såg vi ett behov av att skaffa fler bussar. Eftersom de stora gasbussarna behövs på de tyngre linjerna, såg vi en möjlighet att skaffa lite mindre bussar till centrumlinjerna. Här insåg vi att eldrift var ett realistiskt och konkurrenskraftigt alternativ, säger Mattias Bergh , tf chef på Karlstadsbuss.

De nya bussarna kommer från engelska Optare och är 9,2 meter långa, jämfört med gasbussarna som mäter 13,7 meter. Detta gör dem smidiga att köra i innerstaden.

– Trots det lilla formatet finns, precis som i de stora bussarna, plats för barnvagnar, rullatorer och rullstolar. De kommer även utrustas med air condition, fritt wifi och Buss-TV. Så de passar perfekt in vår strategi att kombinera modern teknik med en miljövänlig livsstil, säger Robert Sahlberg , affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

Laddning av bussarna sker nattetid samt snabbladdas i samband med chaufförens raster, ungefär varannan timme. Bussarna kommer därför att klara att köra hela dagen med god marginal.

– Elbussarna är lite dyrare i inköp, men detta kompenseras av lägre kostnader för drift, service och underhåll, säger Bengt Åström , vd på Förenade Buss.

Beräknad leverans för elbussarna blir i månadsskiftet oktober/november.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079