23948sdkhjf

Strömma anmäler Stockholm Info

Strömma anmäler Söderberg & Partner-sfärens bolag Stockholm Info AB för otillbörlig marknadsföring och för brott mot auktorisationsregler för turistbyråer.
”Besökare uppfattar de gröna i-skyltarna som finns hos auktoriserade turistbyråer som en garanti för en objektiv rådgivning”, uppger Strömma och fortsätter:

”Vår konkurrent Stockholm Info AB har skaffat sig denna märkning och vilseleder kunderna på ett oetiskt sätt när de endast säljer, informerar om och rekommenderar produkter som säljs av deras dotterbolag som nyligen startat till Strömmas verksamhet identiska produkter. Därutöver har man märkt sina egna produkter med ”approved by” och turistbyråemblemet. Förfarandet är grovt vilseledande och kunder får intrycket att de får rådgivning om Stockholms turistiska utbud på ett obundet sätt. Affärsmodellen är inte helt obekant i Söderbergsgruppens försäljning och rådgivning av pensioner och kapitalförsäkringar som man just nu kritiseras hårt för i media.”

”Dessutom så gör Stockholm Info AB, via den verksamhet som bedrivs inom ramen för Red Sightseeing, varumärkesintrång och kopierar fräckt Strömma/Stockholm Sightseeings klassiska tur 'Under Stockholms broar'. Strömmas sedan många år väl inarbetade varumärke för sightseeing med båt Under Stockholms Broar blir som av en händelse i Red Sightseeings tappning och som produktnamn för deras sightseeing med båt nu det till väsentliga delar identiska Stockholm Broar. Det rör sig om ett flagrant övertramp och intrång i Strömmas inarbetade varumärkesrätt som på samma gång otillbörligt påverkar konkurrensen på marknaden och riskerar att vilseleda konsumenter. Både missbruket av turistbyråmärkningen och varumärkesintrånget har vi likt flera andra intressenter anmält.”

”Ett annat exempel på oetiska genvägar är att Stockholm Info ställer sina säljare under Strömmas skyltar och försäljningskiosker för att utnyttja den marknadsföring som vi gjort för dessa platser och för de turer som man kopierar. Vi protesterar till berörda myndigheter för detta oetiska beteende. Det är inte på detta vis som vi utvecklar våra städer inom turism och besöksnäring.”

”Söderbergs/Stockholm Info AB har etablerat sig genom oetiska genvägar och med flera rättsprocesser i sina spår. Under förra sommaren dömdes bolaget i flera domar hos Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring av sightseeingbussar och förlorade en egen anmälan där de försökt stoppa en konkurrerande privat turistinformations verksamhet. Nyligen förlorade de även en anmälan de gjort hos Konkurrensverket mot Stockholm Stads turistinformation Stockholm Visitors Board.”

”Strömma välkomnar konkurrens och tycker att det utvecklar verksamheten men inte genom renommésnyltning och plagiat istället för att kreativt tillföra nya produkter av turistiskt utbud med båt och buss.”

Fotnot. Inom Söderbergssfären bedrivs förutom Stockholm Info AB även Söderberg & Partner, Tengbom arkitekter, NCS och Nybergs bageri. Bakom dessa står bröderna P O Söderberg och Ragnar Söderberg. Så fort Stockholm Info kommenterar Stömmas anmälan så kommer denna att publiceras här på rt-foum.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063