23948sdkhjf

Stök för Gotlandsbåten

Gotlandsbåtens stora startproblem har fått konkurrenten Destination Gotland att ilskna till – eftersom de får ta hand om alla resenärer som inte kan åka med M/V Västervik.
Beskedet 25 juni att Gotlandsbåten AB:s passagerare får tillbaka pengarna för sin bokning och själva måste boka ny resa med Destination Gotland eller något av flygbolagen som trafikerar Gotland har skapat oro hos resenärerna samt hos besöksnäringens aktörer på Gotland, skriver Destination Gotland i ett pressmedelande.

Rederiet blev efter Gotlandsbåten AB:s besked om att trafiken inte kan komma igång nu och kanske inte ens förrän i augusti, nedringd samtidigt som nätsajten överbelastades och låg nere i drygt 20 minuter. Som en följd av detta har Destination Gotland fördubblat antalet handläggare i telefonbokningen samt utökat kapacitet i online-bokningen. Öppettiderna i telefonbokningen har också utökats. Enligt Destination Gotland finns det fortfarande gott om plats på rederiets många turer mellan ön och fastlandet.

Under sommarperioden har Destination Gotland dagligen upp till 18 avgångar till och från Gotland, vilket innebär en kapacitet upp till 22 200 passagerare per dygn. Totalt under juli månad finns 557 040 biljetter varav drygt hälften fortfarande är tillgängliga för bokning på både Nynäshamnslinjen och Oskarshamnslinjen.

Destination Gotland följer utvecklingen och effekterna efter Gotlandsbåten AB:s beslut att överlåta till sina kunder att själva boka ny resa. Vi bibehåller den utökade bemanningen till vidare. Målet är att alla drabbade resenärer skall kunna genomföra sin Gotlandsvistelse som planerat även om det kan innebära att resan kanske måste ske en dag tidigare eller senare.
Gotlandsbåten skulle redan ha varit i trafik mellan Västervik och Visby, men båten är fortfarande kvar på varvet i grekiska Pireus. Enligt Gotlandsbåtens ledning, styrelseordförande Pigge Werkelin och vd Lars Meijer som är i Pireus har flera varv i hamnen drabbats av strejk – och att flera strejker väntar. Detta samtidigt som klassningssällskapet Rina som skulle ha utfört stabilitetstest av fartyget inte kunnat utföra sitt uppdrag.

Detta gjorde att styrelsen varit tvungen att fatta drastiska beslut, skriver Gotlandsbåten AB på sin hemsida. Flera gånger tidigare har trafikstarten för Gotlandsbåten blivit uppskjuten och nya datum har presenterats. Nu uppger rederiledningen att det inte längre går att säga när trafiken kan starta. Många irriterade kunder ifrågasätter om det alls blir någon trafik över huvud taget för det nya rederiet som inte ens kunnat få hit sitt första fartyg.

Men enligt Pigger Werkelin ger Gotlandsbåten inte upp trots att man investerat tungt och ännu inte tjänat en enda krona. Så här kommenterar han situationen på rederiets hemsida: ”Vi hade kunnat lagt ner. För länge sedan. Men det gör vi inte. Kalla oss gärna nativa. Vi kallar oss entreoprenörer i en bransch som med all tydlighet behöver oss.”

Vad som kommer att hända framöver är dock osäkert. Gotlandsbåten har ännu inte sagt upp personal, trots att det kommer att ta lång tid att bara köra fartyget M/V Västervik från varvet i Pireus till Västervik eller Visby. Och just nu ligger båten där den ligger, ingen vet när den äntligen kan segla genom Medelhavet, Atlanten, Biscayabukten, Nordsjön för att omsider anlända till Östersjön.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079