23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

äntligen lyfter bussarna

Juni blev en kanonmånad för tungviktsbussarna, det visar Bil Swedens statistik. Bäst gick ledande Volvo, men nu har fler fabrikat fått fart på sina nyregistreringar.

Efter ett mycket trögt inledning av första halvåret blev juni en mycket bra månad för de tunga bussarna över 10 ton. Nu har flera fabrikat klivit in och det har blivit en hel del ommöbleringar i Tunga Bussligan 2014.

Allra bäst gick det för

Volvo

med hela 103 nyregistreringar i juni. Två blev

MAN

med 72 nya bussar vilket lyfter fabrikatet till andraplatsen i ligan. Därefter följer

VDL

med 30 nya tungviktare,

Solaris

och

Scania

med vardera 23 följd av

Iveco

med 11. Sedan har MalmöExpressen visat sig genom

Van Hools

10 nya superlånga bussar som är ligans garanterat längsta.

Mercedes-Benz

fick 6 nya bussar registrerade men halkar nu efter liksom

Kässbohrer-Setra

som fick 2. Sist men inte minst fick

Neoplan

årets första nyregistrering – övriga fabrikat kammade noll.

Hur det andra halvåret börjar redovisar här på rt-forum 1 augusti. Missa aldrig det!

TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2014
FabrikatAntalAndel(Andel 2013)Volvo

162 38,1 (16,1)

MAN

80 18,8 (39,2)

Mercedes-Benz

41 9,6

(12,7)

Scania

36 8,5 (6,3)

VDL

34 8,4 (2,5)

Solaris

23 5,4 (7,5)

Kässbohrer-Setra

20

4,7 (9,7)

Iveco*

13

3,1

(3,9)

Van Hool

11 2,3 (–)

Irizar

2 0,5 (–)

Optare Solo

2 0,5

(0,2)

Neoplan

1 0,2 (1,0)

Källa: Bil Sweden
FOTNOT.

Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2014. *) Sedan i maj redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco i Tunga Bussligan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web01