23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

äntligen lyfter bussarna

Juni blev en kanonmånad för tungviktsbussarna, det visar Bil Swedens statistik. Bäst gick ledande Volvo, men nu har fler fabrikat fått fart på sina nyregistreringar.




Volvo MANVDLSolarisScania IvecoVan Hools



Mercedes-BenzKässbohrer-SetraNeoplan



Hur det andra halvåret börjar redovisar här på rt-forum 1 augusti. Missa aldrig det!



TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2014
Fabrikat Antal Andel (Andel 2013) Volvo 162 38,1 (16,1) MAN 80 18,8 (39,2) Mercedes-Benz 41 9,6
(12,7) Scania 36 8,5 (6,3) VDL 34 8,4 (2,5) Solaris
23 5,4 (7,5) Kässbohrer-Setra
20
4,7 (9,7) Iveco*
13
3,1
(3,9)
Van Hool 11 2,3 (–) Irizar2 0,5 (–) Optare Solo 2 0,5
(0,2) Neoplan1 0,2 (1,0)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2014. *) Sedan i maj redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco i Tunga Bussligan.















Efter ett mycket trögt inledning av första halvåret blev juni en mycket bra månad för de tunga bussarna över 10 ton. Nu har flera fabrikat klivit in och det har blivit en hel del ommöbleringar i Tunga Bussligan 2014. Allra bäst gick det för med hela 103 nyregistreringar i juni. Två blev med 72 nya bussar vilket lyfter fabrikatet till andraplatsen i ligan. Därefter följer med 30 nya tungviktare, och med vardera 23 följd av med 11. Sedan har MalmöExpressen visat sig genom 10 nya superlånga bussar som är ligans garanterat längsta. fick 6 nya bussar registrerade men halkar nu efter liksom som fick 2. Sist men inte minst fick årets första nyregistrering – övriga fabrikat kammade noll.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078