Svårt för kommersiell trafik
Det råder orättvisa förutsättningar för kommersiell linjebusstrafik i Sverige – det visar Sveriges Bussföretag i en ny rapport som släpptes under Almedalsveckan.
– I och med den nya lagen och marknadsöppningen 2012 fick vi helt nya möjligheter för kommersiella aktörer att starta linjetrafik. Men trots det har merparten av landets regioner under 2013 tagit beslut om trafikplikt och upphandling av nästan all kollektivtrafik. Det betyder att det nästan är helt omöjligt att driva en kommersiell linje för de enskilda bussoperatörerna, eftersom de då måste konkurrera med skattesubventionerad kollektivtrafik, säger Mikael Persson , ansvarig för kommersiell busstrafik på Sveriges Bussföretag.
Analys från alla regioner
Syftet med rapporten är att belysa den kommersiella linjetrafikens förutsättningar region för region och se om de följer de intentioner som finns i kollektivtrafiklagstiftningen från 1 januari 2012. I rapporten uppmärksammas framför allt fem fokusområden som Sveriges Bussföretag har identifierat som stora hinder som måste hanteras för att marknadsöppningen ska kunna fungera: Trafikpliktsbeslut, tillträde till terminaler och bytespunkter, tillträde till informationssystem vid hållplatser, tillträde till regionala reseplanerare samt tillträde till betalsystem. Dessutom uppmärksammas det faktum att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna inte gör mer grundläggande marknadsanalyser innan de beslutar om trafikplikt.
– Samtidigt vill vi ge en eloge till de regionala myndigheter som tar initiativ i rätt riktning. I Sörmland väljer man nu att inte upphandla den s k Trosabussen och i Västra Götaland har man inlett en process för att tillsammans med bland annat bussbranschen analysera förutsättningar och möjligheter för kommersiella satsningar i regionen, säger Mikael Persson.