23948sdkhjf

Färjorna har flyt

Färja är populärare än flyg för turister som vill komma till Sverige — statistiken visar stora ökningar i passagerartrafiken från Baltikum och Tyskland.
Förra året reste totalt 27,6 miljoner passagerare till, från eller i Sverige med passagerarfärja. Det är en miljon fler än de som valde flyget som transportsätt på motsvarande sträckor, konstaterar Passagerarrederierna i sin årliga rapport om föreningens medlemsföretagen roll för svensk turistnäring.

– Det visar hur viktig färjetrafiken är för turistnäring och svensk ekonomi, även om det inte uppmärksammas särskilt mycket. Efter några tuffa år ser vi nu dessutom stora och i vissa fall anmärkningsvärda ökningar av passagerarantalet på flera av våra medlemmars linjer, säger Jari Virtanen , nytillträdd ordförande för Passagerarrederierna.

Förra året slog till exempel passagerartrafiken på Baltikum rekord. Trafiken på Estland har mer än fördubblats de senaste femton åren, och förra året översteg antalet passagerare för första gången en miljon, vilket gör Estland till en lika viktig marknad som till exempel Norge och Polen. Lettland ökade hela fem procent förra året till närmare 860 000 passagerare. Litauen, en fortfarande förhållandevis liten marknad, ökade 4,5 procent.

– Ökningen tror vi delvis beror på ett ökat intresse för våra grannländer i öst som turistmål med allt de har att erbjuda i form av historia och kultur, upplevelser och shopping. Men faktum är att vi ser en ökning åt andra hållet också – östeuropéerna reser i allt större utsträckning till oss av samma anledningar. Glädjande är också att en av passagerarrederiernas största marknader, Tyskland, ökade sitt passagerarantal med 6 procent och antalet bilar med hela 13 procent. Detta är mycket kraftiga ökningar och ett tecken på att våra medlemsföretags satsningar på service och kvalitet betalat sig, säger Jari Virtanen.

Passagerarrederierna konstaterar också i sin rapport att med en väl fungerande passagerartrafik till Sverige ökar också inkomsterna från turismen i form av till exempel fler gästnätter och ökad shopping, och med det större statliga momsinkomster.

– Våra medlemsföretag lägger betydande summor på marknadsföring, vilket leder till en profilering av Sverige utomlands. Det skapar jobb och inkomster åt staten, och gör oss till en betydelsefull del i den svenska turistnäringen och tillväxten inom det området. Jag är övertygad om att fler eller mer utbyggda linjer till och från Sverige skulle påverka den tillväxten ytterligare. Vi ser till exempel en enorm potential i Ryssland. Vi vill tydliggöra vår verksamhet och roll för att tillsammans med övrig besöksnäring nå uppsatta mål, säger Jari Virtanen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078