23948sdkhjf

Nätguide hittar nya resmål

En ny nätbaserad inspirationstjänst guidar svenskarna till drömsemestern – många svenskar vill nämligen hitta nya resmål, enligt en branschstudie.
Tre av fyra svenskar vill utforska nya resmål och uppleva nya aktiviteter, enligt en undersökning från resesöksajten momondo. Men att hitta sitt resmål när allt man vet är ens budget och tidpunkt för resan brukar ofta vara en utmaning. Det har resesöksajten Momondo tagit fasta på och lanserar nu en helt ny digital tjänst, Trip Finder, för att underlätta sökandet och erbjuda inspiration till nya resmål.

Momondos undersökning visar att 72 procent av svenskarna vill upptäcka nya destinationer när de reser. Men om man bara har en begränsad budget och vill göra en romantisk resa till sol och bad, hur hittar man ett lämpligt resmål då? Tidigare innebar det timmar av efterforskningar för resenären att hitta ett resmål som levde upp till ens kriterier och behov. Med momondos nya digitala tjänst Trip Finder blir det här arbetet betydligt lättare.

Hjälper nyfikna resenärer
På Trip Finder kan resenären skriva in så många kriterier som den vill, som budget, intressen, årstid, väderönskemål och vilken känsla resan ska ha - romantisk, social, kulturell, familjär eller något annat. momondo letar därefter reda på de resmål som bäst matchar de sökta kriterierna från närmare 200 populära destinationer.

– Vår statistik visar att svenskarna är väldigt nyfikna på att upptäcka nya resmål. För att hjälpa resenärerna med de efterforskningar som behövs för att leta reda på nya destinationer och dessutom göra det på ett roligare sätt, lanserar vi nu Trip Finder, säger Momondos svenska marknadschef Robin Eriksson . Han fortsätter:

– När vi reser, har vi olika föreställningar kring vad vi vill göra och uppleva. Med Trip Finder har resenärerna möjlighet att leta resmål efter sina egna personliga intressen, oavsett om det är storstäder, shopping, stränder, natur eller nattliv.
Trip Finder kombinerar priser för flygbiljetter, väderförhållanden och geografisk information med momondos skräddarsydda information om varje destination. Användaren skriver in vilka kriterier som är viktiga för hans eller hennes nästa resa och därefter presenteras ett urval av tänkbara destinationer. Varje resmål presenteras med en kort beskrivning, bilder och praktisk information. När användaren har hittat sitt nya resmål kan han eller hon direkt söka efter flygbiljetter.

Om studien
Analysen är utförd av resesöksajten momondo och behandlar svenskarnas resvanor och trender. Data har samlats in genom en e-survey via Research Now’s panel under perioden 9-19 januari 2014. Det har samlats in 1000 enkätsvar bland svenskar i åldern 18-65 år och representativt fördelat på kön, ålder, utbildning, region och därefter viktats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078