23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bussförarna mångkulturella

Allt fler av bussförarna i Sverige är födda i utlandet – i Malmö är majoriteten utlandsfödda, Stockholm och Göteborg ligger hack i häl.




Anna Grönlund





Bussföretagen i framför allt storstadsregionerna är beroende av den kompetensförsörjning som utlandsfödda invandrare och invandringen tillför. Det framgår av den statistik som Sveriges Bussföretag tagit fram tillsammans med Svenskt Näringsliv. – Bussbranschen står inför stora utmaningar. Yrkeskåren blir allt äldre och vi har svårt att rekrytera yngre förare in i branschen. Den nya gymnasieutbildningen för bussförare som nyligen blev verklighet har ännu inte hunnit etableras på så många orter i Sverige. I storstadsregionerna kommer vi att behöva flera tusen nya förare inom de närmaste åren. Därför är det viktigt för oss att få in ny kompetens till denna framtidsbransch. Yrkesförare är det femte största yrket bland utrikesfödda invandrare och det kommer förmodligen att öka ytterligare, säger , branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag. Sverige har idag en åldrande befolkning och för att täcka upp arbetsbehovet för bussföretagen framöver behövs fler människor som kan arbeta runt om i Sverige. Av antalet nya förvärvsarbetande har drygt tvåtredjedelar tillkommit genom invandring (utrikesfödda) sedan 2001 och av alla bussförare i Sverige är 36 procent invandrare. Det innebär i praktiken att lokaltrafiken i storstäderna fungerar tack vare utrikesfödda bussförare. I Stockholm och i Göteborg är 44 procent av alla bussförare utrikesfödda. I Malmö är andelen ännu högre, 53 procent av alla bussförare i Malmö är födda utrikes.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094