– Ju öppnare vi är, desto mer kritik får branschen. Problemen var betydligt större förr i tiden. Vi har ett underskott som vi stegvis arbetar bort, säger Gunnar Malm.
Det framkom vid seminariet ”Järnvägar – vad är problemet, egentligen?”, som anordnades i Almedalen av revisions- och konsultföretaget Deloitte och Affärsvärlden. I panelen fanns ocksåKlas Wåhlberg, vd Bombardier Transportation Sweden, Jan Kilström, vd Green Cargo, Peter Viinapuu, vd MTR Nordic samt Mats Nyblom, vd Hector Rail. Moderator var Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden.
Samtliga företrädare för branschen lyfte fram komplexiteten där olika förseningar förs vidare i hela systemet. Orsakerna är en blandning av eftersatt underhåll, skador på vagnarna och olika tekniker som inte alltid är anpassade till varandra. Även spårolyckor och kopparstölder påverkar trafiken.
– Förväntningar är högt ställda och det är bra. Läget under nästa mandatperiod i riksdagen borde vara perfekt för en storsatsning på svensk järnväg. Vi behöver en stabil investeringsplan för svensk järnväg, säger Klas Wåhlberg, vd Bombardier.