23948sdkhjf

Upphandlad trafik allt dyrare

Kostnaderna för den offentligt beställda busstrafiken har stigit kraftigt det senaste decenniet. En av de viktigaste orsakerna är skiftande detaljkrav på fordonen enligt en ny studie.
Cirka en tiondel av kostnaderna för busstrafik utgörs av fordonskostnader, vilket innebär nästan två miljarder kronor år 2012, baserat på en uppskattning från SKL. Buss- och fordonsbranschen vill sitt vårt håll bidra till färre onödiga kostnader och mer kollektivtrafik för pengarna.

1 juli publicerade därför WSP Analys & Strategi en studie på uppdrag av Sveriges Bussföretag och BIL Sweden som heter ”Så får vi mer buss för pengarna”. Studien har tittat på vilka krav som ställs på offentligt upphandlade bussar och hur detta kan bidra till att fordonen blir onödigt dyra. Slutsatsen är i stora drag att varierande upphandlingskrav ger högre kostnader på grund av att marknaden fragmentiseras.

För att vi ska kunna få mer buss för pengarna behöver marknaden veta att bussar kan flyttas mellan olika platser, säljas vidare och hållas i gott skick under hela sin livslängd. Detta är också en grundförutsättning för att tillverkarna ska kunna satsa mer på kvalitet. Med större serier lönar det sig att sätta än mer genomarbetade produkter på marknaden. En harmonisering av den svenska och helst hela den nordiska bussmarknaden är därför önskvärd.

De krav som köparen ställer, exempelvis på miljö och säkerhet, behöver inte bli slappare, tvärtom. Det som behövs är att beställare följer branschstandard och därmed ställer krav på funktion snarare än teknisk lösning, samt i högre grad accepterar varandras krav så att andrahandsmarknaden öppnas.

– Jag tror att orsaken till att många ställer fördyrande särkrav i upphandlingarna beror på okunskap och det kan få förödande konsekvenser för flera parter. Vi har tillsammans stort ansvar för att se till att alla parter vet vad det finns för alternativ. Ett särkarv som biogas till exempel. Där menar vi att man i stället kan ställa funktionella miljökrav utan att gå in på detalj. Det viktiga är det som kommer ut ur avgasröret snarare än det som går in i motorn, säger Anna Grönlund , vice vd för Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Tillsammans i Partnersamverkan driver vi de här frågorna. Vi har tagit fram verktyg, som Buss 2010 och Miljökravbilagan och vi är stolta över att faktiskt ha sparat pengar åt till exempel Västernorrlands län, som valt att använda Buss 2010 och därmed sparat pengar i sin upphandling.

– Skallkraven finns inte där för att driva kostnader, de finns där för att lösa ett problem, ett behov hos upphandlaren och det måste man ha en förståelse för. Särkraven är ju inte heller de största kostnaderna men det vi lyfter fram är kostnader som vi tycker är helt onödiga. Produkten skulle inte bli sämre om man sparade dessa kostnader. Det är okcså många särkrav som kan lösas genom en dialig, dels lokalt och dels kan vi på nationell nivå samtala med myndigheter och operatörer för att tillsammans hitta lösningar, säger Stefan Sedin , vd Svens Kollektivtrafik.

Flera goda exempel och initiativ finns, exempelvis ett gryende samarbete mellan de nordiska huvudstäderna. Fler ansvariga politiker och tjänstemän behöver intressera sig för de särkrav som ger mindre buss för pengarna - och börja ställa rätt frågor för att få bukt med dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062