Susanna Hall Kihl
Kollektivtrafiken i Stockholm kan utökas betydligt genom att använda den befintliga infrastruktur som naturen bjuder på i form av inre skärgården och Mälaren. Men för att en sjöbaserad kollektivtrafik ska kunna bli verklighet måste den fungera tillsammans med övrig kollektivtrafik. – Integrationen är det viktigaste och där måste kommunerna investera i anslutande trafik, sa , vd för såväl SL som rederiet Waxholmsbolaget. – Det måste gå snabbt och enkelt att åka med sjöbunden trafik, vid kortare sträckor är snabb och effektiv på och avstigning viktigast, vid längre pendelsträckor måste båten dessutom gå fort, sa , vd för Vattenbussen. I Stockholm, Göteborg och flera andra svenska städer är sjöbunden kollektivtrafik redan igång, men ännu återstår mycket innan den kan konkurrera med det som finns i städer som Rotterdam och Hamburg. – Att bygga båtar som man bygger bussar kan bli en hel ny exportindustri, för serieproducerade båtar för kollektivtrafik har en internationell marknad, sa , forskare på KTH.