Vattenkollektivtrafik möjlig
Det går att skapa fungerande kollektivtrafik på vattenvägarna i städerna – men då måste båtarna bli som bussar, enligt aktörerna bakom Vattenbussen.
– Integrationen är det viktigaste och där måste kommunerna investera i anslutande trafik, sa Anders Lindström , vd för såväl SL som rederiet Waxholmsbolaget.
– Det måste gå snabbt och enkelt att åka med sjöbunden trafik, vid kortare sträckor är snabb och effektiv på och avstigning viktigast, vid längre pendelsträckor måste båten dessutom gå fort, sa Susanna Hall Kihl , vd för Vattenbussen.
I Stockholm, Göteborg och flera andra svenska städer är sjöbunden kollektivtrafik redan igång, men ännu återstår mycket innan den kan konkurrera med det som finns i städer som Rotterdam och Hamburg.
– Att bygga båtar som man bygger bussar kan bli en hel ny exportindustri, för serieproducerade båtar för kollektivtrafik har en internationell marknad, sa Karl Garme , forskare på KTH.