Genom de senaste två månadernas uppryckning för de tunga bussarna över 10 ton så närmar sig Tunga Bussligan förra årets siffror: Under årets första sju månader 2013 hade 607 tungviktare nyregistrerast – samma period i år har 590 tunga bussar registrerats. Bara 17 bussar fattas för att årets liga ska komma ikapp.
I särklass bäst i juli var
MANmed 96 nyregistrerade tungviktare vilket gör att fabrikatet närmar sig ledande Volvo. Men även
Volvohade en bra juli med 56 nyregistreringar, troligen är det hybridbussarna och laddhybridbussarna som nu börjar skymta fram i statistiken.
Långt efter MAN och Volov kom julitrean
VDLmed 6 nyregistreringar. Därefter följde
Van Hooloch
Scaniamed vardera 3 nyregistreringar.
Iveconoterar 1 nyregistrering med en Irisbus Crossway, som noterats tidigare redovisas sedan i våras Irisbus som Iveco. Övriga fabrikat noterade inte en enda nyregistrering. Det som därmed skedde i juli är att VDL lyckas köra förbi Scania och Van Hool kom ikapp Iveco.
Kommer MAN att kunna hota Volvo i Tunga Bussligans tätstrid inför hösten? Nästa redovisning kanske ger en antydning om vart det lutar, Tunga Bussligans nästa redovisning äger rum morgonen 1 september, missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JULI 2014
FabrikatAntalAndel(Andel 2013)Volvo
218 36,8 (16,1)
MAN176 29,8 (39,2)
41 6,9
(12,7)
VDL40 6,8 (2,5)
Scania39 6,6 (6,3)
Solaris23 3,9 (7,5)
Kässbohrer-Setra20
3,4 (9,7)
Van Hool14
2,4
(–)
Iveco*14 2,4 (3,9)
Irizar2 0,3 (–)
Optare Solo2 0,3
(0,2)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2014. *) Sedan i maj redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco i Tunga Bussligan.