23948sdkhjf

Kör- och vilotidskampen igång

Mitt under juli inledde bussbranschorganisationerna inom EU en kampanj för att försöka ändra EU:s stelbenta kör- och vilotidsregler för bussar.
De europeiska bussbranschförbunden har dragit igång en riktig storsatsning för att samla in vittnesmål och synpunkter på det europeiska regelverket för kör- och vilotider. Frustrationen och ilskan över dagens detaljerade och verklighetsfrämmande regelverk och de sanktioner som drabbar enskilda förare och företag är stor. IRU, International Road Transport Union, har tagit fram en enkät som nu används som underlag i insamlingen i olika europeiska länder. Sveriges Bussföretag, som är IRU:s svenska medlem, publicerar en uppmaning att fylla i enkäten på förbundets webbplats

– Det här är en av de aktiviteter vi nu genomför i frågan. Vi har också sammanställt material på svenska och engelska som regeringen lovat oss att ta upp i Bryssel. I höst kommer också konsult Göran Forssén att samla in fler vittnesmål från våra medlemmar, dokumentera och översätta dem. Det materialet ska vi sedan delge EU-kommissionen, den svenska regeringen, Transportstyrelsen och IRU, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har frågan om ett reviderat och för buss och lastbil åtskilt regelverk för kör- och vilotider som en prioriterad fråga i sin verksamhetsplan. Frågan engagerar hela styrelsen. Förbundet har också flera medarbetare i viktiga forum. Lars EG Andersson har en plats i europeiska CORTE, Anna Grönlund och Ulrika Egervall ha centrala roller inom IRU och Anna Grönlund är ledamot av Transportstyrelsens styrelse.

– Vi har en bra dialog med Transportstyrelsen. Generaldirektör Staffan Widlert delar våra grundläggande synpunkter om att det europeiska regelverket om kör- och vilotider är byråkratiskt och detaljerat. Samtidigt har vi diskussioner med Transportstyrelsen kring den svenska tillämpningen och tillsynen, där vi hoppas kunna nå en bättre samsyn framöver. Idag delar vi inte alltid Transportstyrelsen syn på hur regelverket kan och ska tillämpas i Sverige. Men från branschens sida behöver vi tydligt dokumentera hur regelverket påverkar den dagliga verksamheten i bussföretagen. Den IRU-kampanj vi nu deltar i är därför väldigt viktig. Vi måste få vår omvärld att verkligen förstå de stora problem regelverket i sin nuvarande utformning orsakar bussbranschen. Vi har exempel på fall där bussen blivit försenad av trafikproblem och föraren valt att köra fram till resecentrum med resenärerna vilket gett 20 minuters överträdelser enligt kör- och vilotidsregelverket. Enligt regelverket skulle föraren istället valt att köra in på en parkeringsficka, parkera bussen och vila. Orimligt menar vi, då arga resenärer som blivit ytterligare försenade skulle stressat föraren vilket stört vilan mer än att köra de sista 20 minuterna till utpekad resecentrum och tagit rast där, säger Anna Grönlund.

I TRAFIKFORUM nr 7 kommer en spacialartikel att belysa hur det kan gå till när svenska bussbolag drabbas av sanktionsavgifter och hur stelbent även de svenska myndigheterna hanterar frågan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078