23948sdkhjf

Ny bytespunkt i Kil

Värmlandstrafik bygger bytespunkt och graderar upp  tåghållplatsen i Fagerås, Kils kommun. Den ska stå klar innan året är till ända.
Bygget har startat och när det är klart kommer det att underlätta för resenärerna, enligt Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Vad är en bytespunkt?
– En bytespunkt är en plats där du kan välja mellan olika linjer i kollektivtrafiken. Med begreppet bytespunkt menas de platser som är utpekade som platser där det i tidtabellen finns tid för byten mellan olika fordon. Den är anpassade för personer med funktionsnedsättning inom rörelse, syn eller hörsel. Här kan du köpa biljett i automat och få realtidsinformation. Du kan också parkera din cykel under tak och det finns bilparkering, säger Lars Bull.

I Värmlandstrafiks verksamhet är resecentrum, busstationer och tågstationer i kommunhuvudorter utsedda som bytespunkter och därutöver tåghållplatser och utpekade bytespunkter för busstrafiken, utanför kommunhuvudorter.

Vad kostar det och när byggs den?
– Bytespunkten i Fagerås är en investering om cirka 8 miljoner kronor och byggs under perioden juli – oktober i år. Objektet innehåller busshållplatser, tåghållplats, väderskydd, biljettautomat, realtidsinformation, bilparkering, cykelparkering samt gatuombyggnad, säger Lars Bull.

Bytespunkten kommer att tas i bruk senast vid tidtabellsskiftet i december. Investeringen fördelas mellan Kils kommun 50 procent och projektet Full Koll 2, 50 procent. Bakom projektet står Värmlandstrafik, Region Värmland och Trafikverket som har ansökt om och fått medfinansiering från EU.

Värmlandstrafik är projektägare och byggherre. Entreprenör är NCC Roads AB. Objektet övertas av Kils kommun efter godkänd slutbesiktning. Avtal om skötsel och underhåll träffas mellan Kils kommun och Värmlandstrafik.Hittills har investeringar, i kollektivtrafikens infrastruktur, för över 60 miljoner kronor genomförts i Värmland, de senaste fyra åren, genom liknande typer av samarbete, med Värmlandstrafik som initiativtagare och samordnare. Dessa investeringar tillkommer utöver en grundnivå om cirka 10 miljoner kronor per år i kollektivtrafikens infrastruktur.

Hur fungerar det? Vad är ”Park and ride”?

– Vid bytespunkt Fagerås möts busslinjerna 100, 200 201 och 803, samt tågtrafiken på Värmlandsbanan. Här kan man byta linje och färdriktning eller färdmedel. Bytespunkten kan också användas för utbyte mellan länsfärdtjänst/sjukresa och ordinarie linjetrafik, säger Lars Bull

Bytespunkten är också tänkt att stimulera ”park and ride”, att resenären parkerar bilen kostnadsfritt och tar bussen eller tåget till Karlstad, vilket kan vara ett attraktivt alternativ för de som dagligen pendlar från Fagerås med omnejd till exempelvis Kil, Karlstad, Kristinehamn, Karlskoga, Grums,Säffle, Åmål, Sunne, Torsby, Arvika eller Charlottenberg.

Att cykla från närliggande områden och byta från cykel till buss eller tåg och vice versa fungerar naturligtvis också bra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076