Text: Hanna StenvallDe här stora kostnaderna framgår av en ny rapport från Trafikverket, som för första gången försöker få en samlad kostnadsbild. – Det är väldigt mycket pengar och här finns det alltså stora behov att jobba gemensamt för att lösa detta, säger , biträdande chef för Trafikverket Samhälle, till Ekot. Runt 300 miljoner uppskattas merkostnader inom järnvägsunderhållet gå på till följd av krångel på spåret, som exempelvis en urspårning eller nedslitna kontaktledningar.
Järnvägsstrul kostar fem miljarder
Fem miljarder kronor om året kostar strulet på den svenska järnvägen, varav 1,4 miljarder slår mot godstrafiken i form av merkostnader.
Text: Hanna StenvallDe här stora kostnaderna framgår av en ny rapport från Trafikverket, som för första gången försöker få en samlad kostnadsbild. – Det är väldigt mycket pengar och här finns det alltså stora behov att jobba gemensamt för att lösa detta, säger , biträdande chef för Trafikverket Samhälle, till Ekot. Runt 300 miljoner uppskattas merkostnader inom järnvägsunderhållet gå på till följd av krångel på spåret, som exempelvis en urspårning eller nedslitna kontaktledningar.