23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Planeringsklart för Katarinaberget

På Stadsbyggnadsnämndens sammanträde den 11 september påbörjas planarbetet för den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm.




Regina Kevius







FAKTA/Bussterminalen i Katarinaberget
Planarbetet för en bussterminal i Katarinaberget beräknas ta cirka 3-4 år inklusive eventuella överklaganden. Själva byggtiden för terminalen beräknas därefter ta ytterligare cirka 3-4 år. Det innebär att terminalen kan stå klar för de första passagerarna ungefär samtidigt som Slussens nya trafik- och slussanläggning står klar, det vill säga under år 2021. Busstrafiken vid Slussen kommer att fungera fram till dess det finns en ny permanent lösning på plats: Nacka- och Värmdöbussarna stannar i dagens terminal fram till 2017 och därefter flyttas den till en temporär terminal på Stadsgården strax öster om Katarinahissen.


Att arbetet med detaljplanen nu kan sätta igång beror på att Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun och Värmdö i juli 2014 träffade ett avtal om en ny bussterminal för Nacka- och Värmdöbussarna. – Bussterminalen kommer, precis som i den tidigare planen, att byggas i Katarinaberget. En fräsch, trygg och effektiv bussterminal med bra bytesmöjligheter till tunnelbanan är en väldigt viktig del av nya Slussen för alla Nacka- och Värmdöbor, säger stadsbyggnadsborgarrådet (M). Hon fortsätter: – Det är viktigt att bygga för framtidens behov av ökad kollektivtrafik och bussterminalen ska klara behoven fram till 2050. Kapaciteten i terminalen blir ändå något mindre än i det förra förslaget eftersom att det äntligen är klart att tunnelbanan ska byggas till Nacka.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.124