23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Citybanan nära målsnöret

99,9 procent av berget är utsprängt i Citybanan under Stockholms centrala delar – och nu börjar projektet räkna ner inför trafikstarten om drygt två år.
Kjell-Åke Averstad












Totalt ska 4,3 miljoner ton berg sprängas ut i projektet.



TEXT: ULRIKA ANDERSSON


– De tunga anläggningsjobben går mot ett färdigställande, säger projektchefen . Citybanan, den sex kilometer dubbelspåriga järnvägstunneln mellan Stockholm Södra och Tomteboda börjar bli klar. Bygget drogs igång 2009 och förutom spårtunnlar, tvärtunnlar, service- och räddningstunnlar tillkommer två nya järnvägsstationer, Odenplan och City samt en 1,4 kilometer lång järnvägsbro i Årsta söder om Stockholm. Det har hänt mycket under stockholmarnas fötter under de senaste fem åren och nu börjar det dra ihop sig för projektet. De tunga anläggningsjobben går mot ett färdigställande. 77 procent av betongjobben är gjorda, 75 procent av pengarna är förbrukade och ”99,9 procent” av alla sprängningsarbeten är klara, uppgav Kjell-Åke Averstad vid en pressvisning i början av juni. – Det som fattas är en bergklack under Riddarholmen, den tar vi i höst när arbetet med sänktunneln är helt klart, säger Kjell-Åke Averstad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078