23948sdkhjf

Teknikhistoria på Tekniska museet

Den svenske innovatören, flygpionjären och konstnären Axel Holmström uppmärksammas i utställningen Vingar på vattnet på Tekniska museet i Stockholm.
En världsledande etsningsmaskin, en skulptur gjord av tusentals glasflaskor och Sveriges första sjöflygplan – innovatören Axel Holmström var känd för en rad visionära projekt, både som konstnär, reklamman och flygpionjär. I boken Vingar på vattnet sammanfattas gävlebons väg mot rikedom och globala framgångar.

Fram till nu har han varit okänd – flygpionjären, uppfinnaren och konstnären Axel Holmström. Men med nya spår som började vid en flygmotor på Tekniska museet ger nu Trafik-Nostalgiska Förlaget ut en ny bok om denne märklige man från Gävle.

Axel Holmström började sin karriär som illustratör, reklamman och konstnär i Gävle under 1800-talts sista decennium. Bland de mest uppmärksammade uppdragen var den 20 meter höga buteljen på Gävleutställningen 1901, byggd av tusentals ölflaskor. Han fick också i uppdrag att måla exteriörer och interiörer av Sandvikens Jernverk.
Axel Holmström hade flyg som hobby – både som Sveriges första modellflygare och med idéer om att bygga riktiga flygplan. Som reklamman tog han sig an tillverkning av klichéer för bildtryck i tidningar och trycksaker i en tid då bilder blev allt viktigare. Med sin speciella kunskap om propellrar lyckades han förbättra den etsningsprocess man använde för att framställa klichéerna. Axel Holmströms maskin blev världsledande, och karriären fortsatte med stora framgångar utomlands till hans död 1954 i Monte Carlo.

De första pengarna Axel Holmström tjänade genom sin etsningsmaskin använde han till att förverkliga sin stora dröm – att bygga Sveriges första sjöflygplan.
Författaren jan Malmstedt har ägnat flera år att leta upp spår av fakta och bilder från Axel Holmströms verk. I boken Vingar på vattnet presenterar han ett unikt bildmaterial om uppfinningar, flygplan och konstverk. Boken ges ut av Trafik-Nostalgiska Förlaget med bidrag från Gästriklands Kulturhistoriska Förening och Hans H. Hanssons stipendiefond.

Jan Malmstedt har tidigare skrivit en rad teknik- och lokalhistoriska böcker – Rusch, Grabbarnas drömmoped, Vävarna på Elfvik, om Sveriges första moderna fabrik och Lidingöhistorier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109