23948sdkhjf

Inga invandrare ingen taxi

Halva taxibranschen är född utanför Sverige, enligt en färsk rapport från HUI. Utan invandrare stannar taxi, konstaterar Taxiförbundet.
Sverige har den största skillnaden i sysselsättningsgrad mellan inrikes och utrikes födda bland samtliga OECD-länder. Det finns dock några branscher där utlandsfödda har lyckats etablera sig och idag är helt oumbärliga. Bland dessa är taxibranschen extrem, hälften av alla aktörer i branschen är födda utanför Sverige.

Enligt en färsk rapport från HUI är 45 procent av alla förvärvsarbetande inom taxibranschen utrikes födda. Det är tre gånger så många som på arbetsmarknaden i övrigt. Enligt Arbetsförmedlingens statistik är 55 procent av alla egenföretagare inom taxi födda i utlandet.

Detta stöds i en rapport från Tillväxtverket som visar att små företag som drivs av utrikes födda generellt sett anställer fler än de företag som drivs av inrikes födda och att det är vanligt att företag som drivs av utomeuropeiska invandrare anställer personer som har invandrat. På så sätt bidrar ett ökat företagande hos utrikes födda till att minska arbetslösheten hos andra utrikes födda.

Taxiförbundet tar nu frågan vidare i sin kampanj för att förbättra branschens villkor. Så här skriver förbundet:

Taxibranschen har i likhet med besöksnäringen i stort en avgörande roll för integrationen. Taxi ger jobb åt unga och åt äldre, åt människor med olika utbildningsbakgrund. Taxibranschen skulle kunna bli en ännu mer dynamisk aktör i samhällsutvecklingen om kunskapen bland politiker och samhällsplanerare om branschens möjligheter blev bättre.

Idag mjölkas taxi på skatter och avgifter som nästan ingen annan bransch. Drygt 60 procent av ett taxiföretags kostnadsmassa består av skatter och tvingande avgifter. För ett IT-företag är motsvarande siffra 40 procent. Den genomsnittliga rörelsemarginalen har under hela 2000-talet legat under 2,3 procent medan det för näringslivet i övrigt handlar om mellan 5 och 8 procent.

Självklart är vissa regler, skatter och avgifter välmotiverade. Vi har själva i branschen drivit på hårt för att få en lagstiftning som motverkar oseriös taxiverksamhet och osund konkurrens. Men den skeva skattebelastningen som drabbar taxinäringen bromsar såväl taxiföretagens som samhällets utveckling.

Svenska Taxiförbundet vill ta initiativ till en förnyad dialog med politiker och beslutsfattare om hur vi ytterligare kan förbättra och utveckla möjligheterna för invandrare att integreras på den svenska arbetsmarknaden. Öppenhet och mångfald präglar taxi redan idag. Med rätt förutsättningar kan vi bidra ännu mer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078