23948sdkhjf

Samhällsnytta för järnvägen

Den fackliga tankesmedjan Katalys slår fast att järnvägen bör drivas samhällsnyttigt. Åsikten presenterades i rapporten ”Fallet järnvägen” som släpptes 28 augusti.
Rapporten tar avstamp i den breda trend inom styrning av offentlig sektor som går under namnet New Public Management, och analyserar förändringar inom den svenska järnvägen sedan slutet av 1980-talet. Konsekvensen är ett sönderfallande järnvägssystem. Författare är Petter Ådahl, utredare hos Katalys, som har arbetat flera år som tågvärd.

– Sverige har gått från att organisera i princip alla samhällsnyttiga tjänster i offentliga monopol till att en mängd aktörer agerar på en politiskt skapad marknad. Järnvägen visar hur fel det kan bli, säger Petter Ådahl .

Katalys föreslår i rapporten bland annat att tågtrafiken ska drivas efter samhällsnyttiga premisser.

– Det skulle kunna innebära att ett statligt företag får ensamrätt på den interregionala trafiken, med uppgift att köra den med samhällets bästa i åtanke. Inte för att göra maximal vinst på våra gemensamma spår, säger Victor Bernhardtz , utredare på Katalys.

Vidare vill Katalys bland annat se att Trafikverket tar tillbaka drift och underhåll av spåren samt övertar Jernhusens verksamhet och att högre krav ställs på kvalitet och bra arbetsvillkor vid upphandling av regional spårtrafik.

Rapporten lär alldeles säkert bli hylland bland den röd-gröna oppositionen och lika säkert möta tuff kritik från Alliansen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063