23948sdkhjf

Fler flytande spritbutker

Billig alkohol till sjöss tycks vara här för att stanna – nu inför Stena Line Bordershop permanent på samtliga linjer.
26 februari i år öppnade Stena Line världens första flytande Bordershop på linjerna Göteborg – Frederikshavn och Karlskrona – Gdynia. Dansk respektive polsk alkoholskatt tillämpades i den flytande alkoholbutiken och framgången blev total redan från starten.

Antalet resenärer har hela tiden ökat, men försäljningen ombord har ökat ännu mer. Totalt på båda linjer har passagerarantalet ökat vmed 50 procent och försäljningen ombord stigit med hela 75 procent. Dessutom har nära två miljoner liter öl sålts på linjerna. Nu gör Stena Line Bordershop ombord till ett permanent inslag på alla sina linjer.

Stena Lines resenärer har sedan februari haft möjlighet att handla alkoholhaltiga drycker till låga priser direkt ombord på linjerna Karlskrona-Gdynia och Göteborg-Frederikshavn tack vare konceptet flytande Bordershop.

Stena Line ser de flytande alkoholbutikerna som en stor succé. Av den anledningen blir nu Bordershop ombord ett fast inslag på alla Stena Lines linjer även i framtiden. Eftersom Tyskland nu blir en av destinationerna för de nya flytande alkoholbutikerna blir priserna ännu lägre, eftersom Tyskland har betydligt lägre alkholskatt än Danmark och Polen.

I snitt är priserna ombord 60 procent lägre jämfört med Systembolaget. Exempelvis kostar ett flak öl av välkänt varumärke en fjärdedel av priset och en flaska whiskey kostar en tredjedel av priset jämfört med Systembolaget på linjerna till Tyskland: Göteborg – Kiel, Trelleborg – Rostock och Trelleborg – Sassnitz.

– När vi startade med flytande Bordershop i slutet av februari anade vi inte hur väl den skulle mottas av våra resenärer. Att nu få göra den till ett permanent inslag på alla våra
linjer känns oerhört roligt. Detta är en del i vår långsiktiga strategi att göra det billigare att resa med färja. Vår målsättning är att alla ska känna att dom kan göra ett klipp när dom
åker med Stena Line och förhoppningen är att resenärerna kommer att uppskatta våra låga priser lika mycket i fortsättningen, säger Jari Virtanen chef för Travelverksamheten på
Stena Line.

FAKTA/Stena Lines Bordershop ombord
Stena Line slog upp dörrarna till den första Bordershopen den 26 februari 2014 som en kampanj fram till den 31 mars på linjerna Karlskrona-Gdynia och Göteborg-Frederikshavn. På grund av det varma mottagandet bland resenärerna blev bordershop-kampanjen förlängd ytterligare två månader till den 4 maj. Dessutom adderades linjen Varberg-Grenå. Det som tidigare var en tillfällig satsning blir nu ett permanent inslag ombord på samtliga linjer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.205